Lindbäcks Bygg etablerar ny fabrik i Piteå

För att möta den stora efterfrågan på industriellt byggda flerbostadshus kommer byggföretaget Lindbäcks att etablera en ny produktionsenhet i Piteå. Inom tre år kommer den nya fabriken att stå färdig med en dubbelt så stor produktionskapacitet som företagets nuvarande fabrik. Investeringskostnaden ligger på 350 miljoner kronor.

– Efterfrågan på industriellt byggda flerbostadshus ökar hela tiden och i takt med den har planerna på en ny fabrik vuxit fram. Med den nya fabriken kommer vi att utveckla vår tekniska plattform för att ytterligare öka flexibiliteten och möjligheten att kundanpassa våra produkter, säger Stefan Lindbäck, vd för familjeföretaget Lindbäcks Bygg.

Lindbäcks är Sveriges ledande producent av industriellt tillverkade flerbostadshus och har de senaste åren expanderat med cirka 20 procent per år. I våras fick företaget sin största order hittills. För Rikshem ska Lindbäcks de närmaste fem åren bygga 2500 lägenheter, ett avtal som är värt 2,5 miljarder kronor. I företagets nuvarande fabrik i Öjebyn utanför Piteå produceras varje vecka 1200 kvadratmeter nyckelfärdiga bostäder. Vid den nya fabriken kommer produktionskapaciteten att bli dubbelt så stor.

– Vi kommer att bygga en helt ny produktionsanläggning där vi vidareutvecklar vår industriella byggprocess och fokuserar på logistiken. På så vis kommer vi att kunna fördubbla kapaciteten med motsvarande personalstyrka som på vår nuvarande anläggning, säger Stefan Lindbäck.

150 nya jobb i Piteå
Företaget kommer att nyanställa cirka 150 personer, rekryteringen kommer att ske först i samband med att fabriken står färdig om cirka tre år. Fabriken kommer att byggas på Haraholmen i Piteå hamn för logistikens skull och för att möjliggöra flexibla transportsätt oavsett var leveranserna sker. Företaget, som fyller 90 år i år, har idag sina största marknader i Mälardalen och i Norrland.

­– Vi har valt att etablera den nya fabriken i Piteå för att behålla vår företagsanda och för att vi fått bra uppbackning från Piteå kommun. Dessutom är närheten till Luleå tekniska universitet oerhört viktig för oss då vi satsar mycket på forskning och utveckling. Dessutom tror vi på en stor synergieffekt mellan våra två fabriker som gör att vi når vårt mål att bli en självlärande organisation, summerar Stefan Lindbäck.

För mer information kontakta:
Stefan Lindbäck, vd Lindbäcks Bygg
0911-23 10 01 eller 070-696 52 45

Wilhelm Risberg, vice vd Lindbäcks Bygg
0911- 23 10 08 eller 070-527 04 54

Lindbäcks är Sveriges ledande företag inom industriellt byggande. Med modern teknik utvecklar och bygger vi sunda bostäder inomhus och monterar sedan snabbt, säkert och kostnadseffektivt, direkt på plats. Vi levererar till ledande fastighetsägare, såväl privata som offentliga, samt bygger hyresrätter och bostadsrätter i egen regi. Familjeföretaget startade 1924 i Piteå, där huvudkontor och produktion återfinns. Vi har även kontor i Stockholm och totalt är vi 200 medarbetare som arbetar efter våra kärnvärden; kunskap, engagemang och drivkraft.

Taggar: