Lindbäcks bygger 175 lägenheter i Västerås

Report this content

Lindbäcks Bygg är den första husleverantören som tecknat avtal med Aroseken och Mimer AB i Västerås för att bygga det nya bostadsområdet Nordanby Äng. Det familjeägda byggföretaget bygger cirka 50 lägenheter åt Aroseken och cirka 125 lägenheter åt Mimer. Ordern är värd 170 Mkr.

Husen är så kallade SABO Kombo Plushus, framtagna och upphandlade i ramavtal på uppdrag av de allmännyttiga bostadsbolagens branschorganisation SABO. Syftet var att få fram prisvärda 5-8 våningars hus som medlemsföretagen kan beställa.

– Det är en utmaning att bygga hyresrätter till rimliga hyror. Det här är ett bra sätt att få fram fler hyresrätter i Västerås, säger Anders Nordstrand, vd Mimer.

Produktionsstart sker hösten 2015 åt Aroseken och under 2016 åt Mimer. Värdet av upphandlingen uppgår till cirka 170 Mkr.

– Vi är oerhört glada över uppdraget. Det är roligt att få jobba för två så starka lokala aktörer, säger Stefan Lindbäck, vd Lindbäcks Bygg.

Nordanby Äng är ett nytt bostadsområde som byggs på kulturhistorisk ängsmark, precis intill den historiskt intressanta Nordanby Gård i Västerås. De två parterna Aroseken och Mimer kommer att bygga totalt cirka 350 bostäder, radhus och flerfamiljshus. Markarbeten beräknas starta senare höst och byggstart hösten 2015. Projektet består till huvuddelen av hyresrätter, radhusen är egna hem. Alla hus ska vara energieffektiva, vilket innebär att de villkor som gäller för Västerås stads definition av lågenergihus ska uppfyllas. Den första inflyttningen beräknas ske hösten 2016.

– Det är alltid roligt att få in en ny entreprenör i Västerås och som dessutom bygger trähus, säger Christian Brobeck, vd för Aroseken.

För mer information kontakta gärna:
Stefan Lindbäck, vd Lindbäcks Bygg
0911-23 10 01 eller 070-696 52 45