Lindbäcks Fastigheter expanderar och säljer samtidigt kontorsfastighet i Luleå

Lindbäcks Fastigheter expanderar kraftigt och bygger 250 nya studentbostäder vid Luleå tekniska universitet. I samband med det renodlar fastighetsbolaget sin verksamhet och säljer därför kontorsfastigheten Harren 14 i Luleå till investmentbolaget Polarrenen. Fastigheten innehåller ca 10 000 kvm kontorsyta som idag delas av 20 företag samt sex lägenheter.

Lindbäcks Fastigheter är ett fastighetsbolag inom Lindbäcks Group och inledde sin verksamhet i början av 1990-talet bland annat med förvärvet av Harren 14. Sedan dess har Lindbäcks Fastigheter vuxit med hyresfastigheter byggda av koncernens byggbolag Lindbäcks Bygg. Idag förvaltar företaget 1500 lägenheter, varav cirka 1000 är studentlägenheter, belägna i anslutning till Luleå tekniska universitet. Tillsammans med Lindbäcks Bygg producerar företaget nu ytterligare 250 studentbostäder vid universitet.

– Vi står inför en stark expansionsfas och vill nu renodla vår verksamhet till att enbart innefatta bostäder och med detta förvärv bygger vi en stark grund för vår fortsatta tillväxt, säger Hans Lindbäck, vd Lindbäcks Fastigheter.

Det familjeägda investmentbolaget Polarrenen, med säte i Älvsbyn, kommer att överta fastigheten Harren 14 och ges tillträde vid årsskiftet 2014/2015. Fastigheter och fastighetsförvaltning är ett av fyra affärsområden inom Polarrenenkoncernen. Polarrenen äger sedan tidigare fastigheter i Kalix, Boden och Älvsbyn. Med detta förvärv utvecklar och stärker företaget sitt fastighetsbestånd i Norrbotten.

– Vår målsättning är att fortsätta i samma goda anda som Lindbäcks och ha minst lika nöjda hyresgäster, säger Anders Öquist, vd Polarrenen.

För mer information kontakta:
Gösta Lindbäck, senior advisor Lindbäcks Fastigheter
070-626 52 45

Anders Öquist, vd Polarrenen
070-271 34 82

Lindbäcks Fastigheter är en av Norrbottens största privata fastighetsägare med centralt belägna fastigheter i Piteå och Luleå. Lindbäcks Fastigheter förvaltar 1500 lägenheter, varav cirka 1000 är studentlägenheter, belägna i anslutning till Luleå tekniska universitet.

Taggar: