USA s utrikesminister bjöd in svensk träbyggare

Report this content

-        Om vi menar allvar med ett hållbart bostadsbyggande­­ behöver vi bygga mer i trä. Med ett hus med trästomme sparar vi två tredjedelar av koldioxidutsläppen.

Det sade Stefan Lindbäck, vd och ägare i familjeföretaget Lindbäcks Bygg i Piteå, när han idag talade på konferensen ”Glacier(Global Leadership in the Arctic: Cooperation, Innovation, Engagement and Resilience) i Alaska. Värd för konferensen är USA:s utrikesminister John Kerry och guvernören i Alaska William Walker. På konferensen medverkar även USA s president Barack Obama och bland  övriga medverkande återfinns Sveriges utrikesminister Margot Wallström och professorn i miljövetenskap, Johan Rockström.

Stefan Lindbäck var inbjuden för att berätta om hur ett klimatsmart och hållbart byggande kan utformas för att möta kraven på en hållbar utveckling och skapa boenden åt vanliga människor. Stefan Lindbäck underströk vikten av att det behövs ett nytt hållbart och effektivare sätt att bygga:

- Ska vi klara klimatmålen behöver vi få efterföljare, fler som arbetar som vi och bygger modernt, industriellt i trä. Och vi utvecklar bostäderna i en industriell miljö där vi kan testa och testa och ständigt utveckla nya och bättre boendelösningar för kunden.

För mer information vänligen kontakta:
Stefan Lindbäck, vd Lindbäcks Bygg
0911-23 10 01 eller 070-696 52 45
stefan.lindback@lindbacks.se

Lindbäcks är Sveriges ledande företag inom industriellt byggande. Med modern teknik utvecklar och bygger vi sunda bostäder inomhus och monterar sedan snabbt, säkert och kostnadseffektivt, direkt på plats. Vi levererar till ledande fastighetsägare, såväl privata som offentliga, samt bygger hyresrätter och bostadsrätter i egen regi. Familjeföretaget startade 1924 i Piteå, där huvudkontor och produktion återfinns. Vi har även kontor i Stockholm och totalt är vi 200 medarbetare som arbetar efter våra kärnvärden; kunskap, engagemang och drivkraft.

Taggar: