PR i vilket syfte?

Report this content

Värderingsdriven PR är en relativt ny företeelse sett med kommersiella glasögon på näsan. Men historiskt sett är den gammal som gatan. Och äldre än så: om det inte var det slags PR som ägde rum i Rom och Aten för årtusenden sedan får man får man grubbla på vad Demosthenes m fl retoriker och påverkare, demokrater egentligen ägnade sig åt.

Och vad ägnar vi oss åt – vilken typ av PR är det? Är den värderingsdriven eller kommersiell? Kan man dela upp den? Eller blir det i slutändan samma sak? PR-byråer bedriver ingen välgörenhet på något sätt. Det handlar till syvende och sist om att få intäkter. Pro Bono, ”gratisalternativet”, gynnar alltid någon. Alltid: What´s in it for me-frågan måste alltid ställas. Annars bemöts antingen den ena eller bägge parterna av skepsis eller med oansvar.

Inte bara på nätet talas om miljö och att bistå organisationer eller företag. Det kan handla om att se till att ett företag får en grön policy efter att ha stått vid skampålen under en tid. Att ha förorsakat utsläpp och att därefter slippa obehagliga överraskningar kan ta sin tid. Det är inte lätt att komma på god fot igen för ett oljebolag när stränderna över stora områden blivit kontaminerade. Bilder på tv av svarta av olja, skadade eller döda fåglar, väcker starka minnen. Det är nästan samma bilder som dyker upp som när USA bombade Vietnam.

Det är inte på något vis märkligt att miljöintressen och politiska riktningar pockar på uppmärksamheten i sådana lägen. Kampanjer från olika organisationer ställer företagsledare till svars för det inträffade, och inblandade politiker gör sitt bästa för att vara på torra land. Det sker genom massmedia – radio, tv och tidningar ger utsläppen stort utrymme. Heller inte märkligt. Det är ur nyhetssynpunkt oerhört viktigt är sprida kännedom om sådant som kan betecknas som en miljökatastrof.

Men nu kan vi stanna upp för att ställa frågan om vem som bäst behöver kommunikativ hjälp. Är det en etisk fråga – ska vi se till naturen, samhället eller näringslivet? Kan vi göra en kompromiss för att gå samtliga till mötes? Visst är det möjligt, men vem vill betala det högsta priset?

Är det värderingsdriven eller kommersiell PR? Vi ska kanske i stället tala om etisk PR.

Christer Lindblad, 070-265 38 38

Bakom ett framgångsrikt företag eller organisation står en kommunikation som leder mot dess mål och kund- eller medlemsnytta. Dialog med omvärlden för företag och organisationer. Då underlättar PR och kommunikation kundens kärnvärden. Det är grunden för Lindblad Public Relations, din PR- och kommunikationsbyrå.

Taggar: