Anmälan om ändring av ägar- och röstandel i enlighet med kapitel 9, paragraf 10 i värdepappersmarknadslagen

LINDEX GROUP Abp, Flaggningsanmälan, 20.6.2024 kl. 8.30 EEST

Lindex Group Abp ("Bolaget") har mottagit en anmälan, enligt vilken Nordic Retail Partner JV Ky:s andel av aktier och röster i Bolaget kommer att underskrida gränsen på 15 procent till följd av den riktade emissionen av 2 599 852 nya aktier ("Aktieemissionen") som Bolaget publicerade genom ett börsmeddelande den 19 juni 2024.

1. Målbolagets namn: Lindex Group Abp

2. Tidpunkt då andelen av aktier och röster kommer att ändras (uppskattningsvis): den 24 juni 2024

3. Nordic Retail Partners JV Ky:s andel i enlighet med anmälan:

% av aktier och röster

% av aktier och röster genom finansiella instrument

Summan av %-andelarna

Totalantalet aktier och röster i målbolaget

Andel efter att flaggningsgränsen uppnåddes eller under/överskreds

14,83 %

Andel som uppgetts i föregående flaggningsanmälan (om flaggning gjorts)

15,38 %

Anmälda uppgifter om ägar- och röstandelen efter att flaggningsgränsen uppnåddes eller under/överskreds:

A: Aktier och röster

Aktieserie / aktieslag

ISIN-kod

Antal aktier och röster

%-andel av aktier och röster

Direkt (VPML 9:5)

Indirekt (VPML 9:6 och 9:7)

Direkt

(VPML 9:5)

Indirekt

(VPML 9:6 och 9:7)

FI0009000251

SUMMA A

14,83 %

Hela kedjan av bestämmande inflytande (från den fysiska eller juridiska personen som utövar den högsta bestämmanderätten), genom vilken aktier, rösträtter eller finansiella instrument förvaltas:

Namn

%-andel av aktier och röster

%-andel av aktier och röster genom finansiella instrument

Summan av aktier, röster och finansiella instrument

Nordic Retail Partners JV
General Partner Oy

Nordic Retail Partners JV LP Ky

14,83 %

Bolaget noterar för klarhetens skull att informationen i Nordic Retail Partners JV Ky:s anmälan enligt Bolagets uppfattning angetts med antagandet att de nya aktier som emitteras i Aktieemissionen som Bolaget publicerade genom ett börsmeddelande den 19 juni 2024 kommer att registreras i handelsregistret uppskattningsvis den 24 juni 2024.

Det totala antalet aktier i Bolaget som registrerats och det totala antalet röster som dessa aktier medför vid datumet för detta börsmeddelande är 150 023 044. Det totala antalet aktier och röster i Bolaget kommer att öka till totalt 161 622 896 aktier och röster i Bolaget som meddelats i Nordic Retail Partners JV Ky:s anmälan, och Nordic Retail Partners JV Ky:s andel av aktier och röster i Bolaget kommer att underskrida gränsen på 15 procent, förs vid datumet då de nya aktierna som emitteras i Aktieemissionen har registrerats i handelsregistret, uppskattningsvis den 24 juni 2024. Bolaget kommer att publicera ett separat börsmeddelande efter att dessa nya aktier har registrerats i handelsregistret.

Närmare information:
Jukka Naulapää, direktör för juridiska ärenden, tel. +358 9 121 3850

LINDEX GROUP Abp

Susanne Ehnbåge

Centrala massmedia

Lindex Group Abp är en internationell flerkanalig detaljhandelskoncern som består av två divisioner: Lindex och Stockmann. Lindex är ett globalt modebolag vars syfte är att stärka och inspirera kvinnor överallt. Bolagets tre starka produktkategorier är dam- och barnkläder samt underkläder, där bolaget är marknadsledare i Norden. Stockmannvaruhusen är kända för sina högklassiga varumärkesurval i Finland och Baltikum. Bolagets syfte är att vara en marknadsplats för det goda livet. Lindexkoncernens omsättning uppgick år 2023 till 952 miljoner euro och bolaget hade ca 5 800 anställda. Koncernens rötter finns i Stockmannbolaget som grundades år 1862 och vars aktier är noterade på Nasdaq Helsinki Oy. www.lindex-group.com