Anmälan om ändring av röstandel i enlighet med kapitel 9, paragraf 10 i värdepappersmarknadslagen; joint venture-avtal gällande aktieinnehav i Stockmann

STOCKMANN Oyj Abp, Flaggningsanmälan 28.3.2023 kl. 8.00 EET

Stockmann Oyj Abp har den 27 mars 2023 mottagit en anmälan i enlighet med kapitel 9, paragraf 5 i värdepappersmarknadslagen från Föreningen Konstsamfundet r.f.

Enligt anmälan har Mercator Media Ab och Peek & Cloppenburg Holding B.V. ingått ett joint venture-avtal i syfte att styra sina respektive rättigheter och skyldigheter gällande vissa aspekter av verksamheten och förvaltningen av joint venture-bolaget (Nordic Retail Partners JV LP) och dess ansvariga bolagsman (general partner) (Nordic Retail Partners JV General Partner Ltd). Parterna har bildat joint venture-bolaget i syfte att slå samman sina aktieinnehav i Stockmann Oyj Abp. Enligt joint venture-avtalet har Mercator Media Ab, Peek & Cloppenburg Holding B.V. och deras respektive anslutna samfund, inklusive Föreningen Konstsamfundet r.f. och JC Switzerland Holding AG, överfört alla sina respektive aktier i Stockmann Oyj Abp till joint venture-bolaget Nordic Retail Partners JV LP.

Till följd av bildandet av joint venture-bolaget har avtalet mellan JC Switzerland Holding AG och Föreningen Konstsamfundet r.f. om hur man utövar rösträtt, som meddelades genom en flaggningsanmälan den 11 januari 2023, sagts upp.

Föreningen Konstsamfundet r.f.:s andel i enlighet med anmälan:

% av aktier och röster

% av aktier och röster genom finansiella instrument

Summan av %-andelarna

Totalantalet aktier och röster i målbolaget

Andel efter att flaggningsgränsen uppnåddes eller under/överskreds

0 %

Andel som uppgetts i föregående flaggningsanmälan (om flaggning gjorts)

10,36 % (aktier);
15,38 % (röster)

10,36 % (aktier);
15,38 % (röster)