Fotografiska debuterar i Finland och startar unikt samarbete med Stockmann

Nästa sommar debuterar populära Fotografiska i Finland. Fotografiska Tallinn öppnar den 9 juni en unik installation på Stockmanns varuhus i Helsingfors centrum. Konstprojektet visar en intressant AI-installation, som fokuserar på kärleken mellan människan och livlösa ting. Installationen sammanställs av multimediekonstnären Alyona Movko-Mägi tillsammans med finländare. Stockmann vill bjuda sina kunder och stadsinvånarna på möten, upplevelser och inspiration.

Fotografiskas unika konstprojekt på Stockmann i Helsingfors centrum är en fantastisk möjlighet såväl för Stockmann och dess kunder som för alla stadsinvånare.

Vårt unika samarbete med Fotografiska stöder vårt mål som går ut på att utveckla våra varuhus till inspirerande och multifunktionella lokaler som utöver shoppingmöjligheter erbjuder våra kunder olika slags tjänster, upplevelser och samvaro. Vi tror dessutom att både stadsinvånare och turister som besöker Helsingfors kommer att glädjas över det här. Vi önskar Fotografiska Tallinn hjärtligt välkommet på sitt första besök i Finland och i synnerhet till Stockmann”, säger Helsingforsvaruhusets direktör Mariela Nortama.

”Finländska Stockmann, som även i Baltikum blivit ett stort varumärke och en modeikon, är ett naturligt val för att starta detta unika samarbete och visa Fotografiskas fina installation i Finland. Vi är mycket glada över denna möjlighet. Vi tror att projektet kommer att attrahera både Stockmanns kunder och turister som besöker Helsingfors på sommaren”, säger Fotografiska Tallinns direktör Margit Aasmäe.

Fotografiskas konstprojekt på Stockmann i Helsingfors är en AI-installation, ”Live, Love, Stuff!”, som fokuserar på människans kärlek till föremål. Konstverken baserar sig på finländares berättelser om sina favoritföremål, som de inte kan tänka sig att leva utan.

Fotografiska uppmanar alla finländare att delta i installationen ”Live, Love, Stuff!” som öppnas på sommaren genom att besöka webbplatsen www.fotografiska.ee/helsinki och svara på några frågor om kära föremål. Svaren vaknar till liv med hjälp av artificiell intelligens och resulterar i en serie kärleksberättelser om föremål. Varje deltagare kommer att spela en viktig roll i skapandet av saminstallationen. Man deltar i processen fullständigt anonymt, och inga personuppgifter samlas in.

Fotografiskas ”Live, Love, Stuff!” öppnas på Stockmannvaruhuset i Helsingfors centrum fredagen den 9 juni 2023 kl. 10.00. Installationen visas på åttonde våningen, och den pågår till slutet av augusti.

Föremålen är ofta våra vänner och partner och ibland rentav våra terapeuter

Fotografiskas AI-installation har skapats av den ansedda estniska multimedie- och installationskonstnären Alyona Movko-Mägi, vars arbeten analyserar möten mellan konst, teknik och människoupplevelser.

”Vår kärlek till vår egendom är ett intressant fenomen, vare sig det är fråga om en sliten nalles känslovärde, ett imponerande konstverks estetiska dragningskraft eller en pålitlig köksmaskins funktionella värde. Vi människor kan bilda starka relationer till tingen i våra liv, och det är fascinerande att notera hur mycket vi satsar på att skaffa och värna om livlösa ting samt hur besatta vi kan bli av dem.

Vi har säkert alla hört människor säga till exempel ”Min bil hatar kyla” eller ”Min brödrost är så lynnig” eller att de inte kan leva utan sin laptop eller kamera. Föremålen är ofta våra vänner och partner och ibland rentav våra terapeuter. Ibland bryr vi oss mer om våra saker än varandra – försök till exempel ta ett kärt föremål av någon så ser du vad som kan hända.”

Ytterligare information:

Mariela Nortama, direktör, varuhuset i Helsingfors centrum, Stockmann, tfn 050 486 3414, mariela.nortama@stockmann.com

Stockmann Media Desk, tfn 050 389 0011

Stockmann har ett mångsidigt och högklassigt sortiment inom mode, skönhet och hushållsprodukter för en ljuvlig vardag och fina fester. Vi inspirerar våra kunder till att göra hållbara och ansvarsfulla val. Stockmann har 8 varuhus i Finland och Baltikum samt nätbutiken stockmann.com. Ytterligare information om oss finns på stockmanngroup.com.