Insiderinformation, resultatvarning: Stockmannkoncernen sänker sin resultatprognos för 2023 beträffande omsättningen pga. valutakursinverkan och höjer prognosen för det justerade rörelseresultatet

STOCKMANN Oyj Abp, Insiderinformation 17.7.2023 kl. 16.00 EEST

Stockmann uppdaterar sin finansiella resultatprognos för hela året 2023. Koncernen har beslutat att sänka sin resultatprognos för år 2023 beträffande utvecklingen av bolagets omsättning och höja resultatprognosen för år 2023 beträffande utvecklingen av det justerade rörelseresultatet.

• Stockmann uppskattar nu att koncernens omsättning kommer att uppgå till 940–1 000 miljoner euro för år 2023, och att koncernens justerade rörelseresultat blir 65–85 miljoner euro för år 2023 med beaktande av valutakursfluktuationer.

• Tidigare uppskattade Stockmann att koncernens omsättning kommer att uppgå till 960–1 020 miljoner euro, och att koncernens justerade rörelseresultat skulle bli 60–80 miljoner euro med beaktande av valutakursfluktuationer.

Förändringen i omsättningen är relaterad till valutakursfluktuationer, vilka har en betydande inverkan på Stockmanns resultat. Särskilt den svaga svenska kronan och norska kronan har haft en ogynnsam inverkan på omsättningen och resultatet. Förändringen i det justerade rörelseresultatet beror på starkare bruttomarginaler än förväntat samt ett lyckat genomförande av kostnadsinbesparingsåtgärder.

Ny resultatprognos för år 2023:
År 2023 förväntar sig Stockmann att koncernens omsättning kommer att uppgå till 940–1 000 miljoner euro och koncernens justerade rörelseresultat till 65–85 miljoner euro med beaktande av valutakursfluktuationer. Prognosen baserar sig på antagandet att den fortsatta inflationen kommer att öka kostnaderna jämfört med 2022 och påverka konsumenternas efterfrågan negativt. Samtidigt fortsätter Stockmannkoncernen att implementera målmedvetna åtgärder i syfte att minimera kostnadsökningarnas inverkan.

Tidigare resultatprognos för år 2023:
År 2023 förväntar sig Stockmann att koncernens omsättning kommer att uppgå till 960–1 020 miljoner euro och koncernens justerade rörelseresultat till 60–80 miljoner euro med beaktande av valutakursfluktuationer. Prognosen baserar sig på antagandet att den fortsatta inflationen kommer att öka kostnaderna jämfört med 2022 och påverka konsumenternas efterfrågan negativt. Samtidigt fortsätter Stockmannkoncernen att implementera målmedvetna åtgärder i syfte att minimera kostnadsökningarnas inverkan.

Stockmann publicerar sin halvårsrapport den 21 juli 2023. På grund av den tysta perioden, ger Stockmann inte ytterligare kommentarer om resultatet innan publiceringen av halvårsrapporten. Stockmann ordnar en webcast för analytiker och medier samma dag som resultatpubliceringen. Deltagarna har möjlighet att ställa frågor till bolagets ledning under webcasten.

Tilläggsinformation:
Annelie Forsberg, ekonomidirektör, via Stockmannkoncernens media desk tel. +358 50 389 0011

Susanne Ehnbåge

Centrala massmedia