Sammansättningen av Lindexkoncernens aktieägares nomineringsutskott

LINDEX GROUP Abp, Övrig information som ska lämnas enligt börsens regler 5.9.2024 kl. 14.00 EEST

Sammansättningen av Lindexkoncernens aktieägares nomineringsutskott

Enligt Lindexkoncernens bolagsstämmas beslut, består aktieägarnas nomineringsutskott av representanter för de fyra största aktieägarna vilka är registrerade i Lindexkoncernens aktieägarregister den 2 september 2024 samt styrelseordförande som fungerar som expertmedlem. Nomineringsutskottet förbereder förslag angående styrelsens sammansättning och arvoden för den ordinarie bolagsstämman år 2025.

Lindexkoncernens fyra största aktieägare den 2 september 2024 var Nordic Retail Partners JV LP, Denali European Opportunities Designated Activities Company, Ömsesidiga arbetspensionsförsäkringsbolaget Varma samt Svenska litteratursällskapet i Finland r.f. Följande personer har utnämnts som deras representanter i Lindexkoncernens aktieägares nomineringsutskott:

Stefan Björkman, styrelseordförande, Nordic Retail Partners JV LP
Fabian Chrobog, direktör, placeringar, North Wall Capital LLP
Markus Aho, direktör, placeringar, Ömsesidiga arbetspensionsförsäkringsbolaget Varma
Björn Teir, verkställande direktör, Svenska litteratursällskapet i Finland r.f.

Dessutom fungerar styrelseordförande Sari Pohjonen som expertmedlem i nomineringsutskottet.

LINDEX GROUP Abp

Susanne Ehnbåge

Närmare information:
Jukka Naulapää, direktör för juridiska ärenden, tel. +358 50 389 0013

Centrala massmedia

Lindex Group Abp är en internationell flerkanalig detaljhandelskoncern som består av två divisioner: Lindex och Stockmann. Lindex är ett globalt modebolag vars syfte är att stärka och inspirera kvinnor överallt. Bolagets tre starka produktkategorier är dam- och barnkläder samt underkläder, där bolaget är marknadsledare i Norden. Stockmannvaruhusen är kända för sina högklassiga varumärkesurval i Finland och Baltikum. Bolagets syfte är att vara en marknadsplats för det goda livet. Lindexkoncernens omsättning uppgick år 2023 till 952 miljoner euro och bolaget hade ca 5 800 anställda. Koncernens rötter finns i Stockmannbolaget som grundades år 1862 och vars aktier är noterade på Nasdaq Helsinki Oy. www.lindex-group.com