Skiljedomstolen har i dag gett en skiljedom i tvisten mellan LähiTapiolan Keskustakiinteistöt Ky och Stockmann

STOCKMANN Oyj Abp, Insiderinformation 31.8.2022 kl. 13.00 EET

Skiljedomstolen har gett sin dom i tvisten mellan LähiTapiolan Keskustakiinteistöt Ky och Stockmann gällande ett skadestånd för avslutandet av hyresavtalet för en affärslokal i varuhuset i Hagalund.

LähiTapiolan Keskustakiinteistöt Ky inledde år 2021 skiljeförfarande mot Stockmann och krävde en ersättning på högst 43,4 miljoner euro i skadestånd i enlighet med 27 § 1 punkten i lagen om företagssanering. Utredaren av Stockmanns saneringsprogram bestred yrkandet av LähiTapiola Keskustakiinteistöt Ky till den del som det överskrider 3,5 miljoner euro.

Skiljedomstolen har i sin skiljedom delvis förkastat LähiTapiolan Keskustakiinteistöt Ky:s krav och fastställt att ersättningen som skall utbetalas till LähiTapiolan Keskustakiinteistöt Ky är 19,3 miljoner euro. Ersättningen som utbetalas är Stockmanns saneringsskuld. Skiljedomstolens beslut är slutgiltigt och kan inte överklagas.

Närmare information:
Jukka Naulapää, direktör för juridiska ärenden, tel. (09) 121 3850