Stockmann har som mål att avsevärt minska sina klimatutsläpp

Stockmannkoncernen har utarbetat en vetenskapligt baserad klimatplan och relaterade mål för hela koncernen och värdekedjan. Koncernen siktar på att minska klimatutsläppen från sin egen verksamhet och sin värdekedja med 42 procent fram till 2030 jämfört med 2022.

Stockmannkoncernen undertecknade Science Based Targets initiative (SBTi) hösten 2021. SBTi fastställer en tydlig väg för minskning av klimatutsläpp i enlighet med Parisavtalet. I slutet av oktober lämnade Stockmann in klimatplanen och de relaterade målen till SBTi:s experter för validering. Bolaget förväntar sig att SBTi kommer att validera de vetenskapligt baserade klimatmålen under 2024.

”Hållbarhet utgör kärnan i Stockmannkoncernens verksamhet, och vi bär vårt ansvar för kommande generationer. Att fastställa ett vetenskapligt baserat klimatmål vägleder oss i våra åtgärder för att minska utsläppen på ett ännu mer ambitiöst sätt och lägger grunden för koncernens hållbara tillväxt. Vi har redan börjat implementera klimatplanen för Lindex och Stockmanns varuhusverksamhet”, säger Stockmannkoncernens verkställande direktör Susanne Ehnbåge

Sålda produkter står för den största klimatpåverkan

Stockmannkoncernens mål att minska de absoluta klimatutsläppen med 42 procent fram till 2030 omfattar utsläppen från hela värdekedjan, dvs. scope 1, 2 och 3, enligt GHG-protokollet. Utgångsåret är 2022, då utsläppen var ca 296 ktCO2e.

Över två tredjedelar av Stockmannkoncernens klimatutsläpp härstammar från sålda varor och tjänster. Andra signifikanta utsläppskällor är transporter, energiförbrukning inom bolagets egen verksamhet och utsläpp under de sålda produkternas livscykel, såsom tvätt av kläder.

Samarbete för att hitta lösningar

Minskning av klimatutsläppen kräver samarbete i hela värdekedjan eftersom bolagets egen verksamhet endast står för ca fyra procent av utsläppen. De viktigaste åtgärderna för att minska utsläppen omfattar en förbättrad energieffektivitet och en övergång till förnybar energi i hela värdekedjan samt transportlösningar med lägre utsläpp. Dessutom satsar bolaget på att öka användning av mer klimatvänliga material och övergå till mer cirkulära affärsmodeller och tjänster, vilket kommer att minska utsläppen.

”Vi uppmuntrar alla parter i vår värdekedja att fastställa vetenskapligt baserade mål. Tillsammans kan vi skapa en bättre framtid för planeten”, säger Susanne Ehnbåge.

Ytterligare information:
Anna-Karin Dahlberg, Director of Sustainability, Lindex, tel. +46 31 739 5253