Stockmannkoncernen offentliggör uppdaterade strategier och nya finansiella mål för Lindex- och Stockmanndivisionerna

STOCKMANN Oyj Abp, Övrig information som ska lämnas enligt börsens regler 13.11.2023 kl. 13.00 EET

Stockmannkoncernen offentliggör uppdaterade strategier och nya finansiella mål för koncernens bägge divisioner, Lindex och Stockmann. Under bolagets kapitalmarknadsdag den 16 november 2023 presenteras strategierna och de finansiella målen mer ingående.

Lindexdivisionen

Lindexdivisionens strategi bygger på Lindex syfte, som är att stärka och inspirera kvinnor överallt, med fokus på en hållbar och lönsam tillväxt. Divisionens tre viktigaste strategiska mål är att:

• Driva tillväxt: Lindex har som mål att växa på såväl nuvarande som nya marknader samt i befintliga och nya kanaler med hjälp av sitt starka och distinkta sortiment.
  • Övergå till en hållbar affärsmodell. Lindex går vidare med sin hållbarhetstransformation. Den öppnar flera affärsmöjligheter såsom tillväxt genom nya cirkulära affärsmodeller.
  • Särskilja kostnader från tillväxt: Lindex satsar fortsatt på att förbättra effektiviteten och möjliggöra tillväxt genom utnyttjande av digitalisering i butikerna, inom logistik, inköp och processerna överlag.

Lindexdivisionens finansiella mål är:

• En årlig omsättningstillväxt på 3–5 % mätt i lokala valutor på medellång sikt, och en årsomsättning på 10 miljarder svenska kronor fram till år 2030.
  • En 30 % digital andel av omsättningen på medellång sikt.
  • En justerad rörelsemarginal på 15 % på lång sikt.

Stockmanndivisionen

Stockmanndivisionens kundfokuserade strategi bygger på Stockmanns syfte, att vara en marknadsplats för ett bra liv. Målet är att uppnå en lönsam och hållbar tillväxt. Divisionens tre viktigaste strategiska mål är att:

• Utveckla sortimentet: Stockmanndivisionen stärker ytterligare sin ställning inom kategorierna premium och lyx, och introducerar samtidigt nya varumärken, kompletterande produktkategorier och tjänster samt stärker hållbarheten i sortimentet. Varuhuset i Helsingfors har en central roll i detta.
  • Utöka och tillvarata den lojala stamkundkretsen: Stockmann fortsätter att utveckla sitt stamkundsprogram för att ytterligare aktivera sina 1,4 miljoner stamkunder, där kompetenser inom data och personalisering kommer utvecklas ytterligare.
  • Säkerställa en smidig omnikanal-kundupplevelse: Stockmann säkerställer en sömlös omnikanal-kundupplevelse genom att utveckla sina varuhus, driva på e-handeln samt investera i digitalisering och automation.

Stockmanndivisionens finansiella mål är:

• En omsättningstillväxt i enlighet med marknadstillväxten1 på medellång sikt
  • Ett positivt fritt kassaflöde medellång sikt.
  • En justerad rörelsemarginal på 5 % medellång sikt.

1 Stockmanns målmarknad i Finland, Lettland och Estland inklusive kategorierna mode, skönhet och hem

Stockmannkoncernen har sammanställt en vetenskapsbaserad klimatplan och en klimatmålsättning som omfattar hela koncernen och dess värdekedja. Koncernen har som mål att minska de klimatutsläpp som sker i den egna verksamheten och dess värdekedja med 42 % fram till 2030 jämfört med år 2022. Stockmann undertecknade åtagandet Science Based Targets initiative (SBTi) hösten 2021 och lämnade sin klimatmålsättning till SBTi i oktober 2023. Koncernen förväntar sig att SBTi godkänner klimatmålsättningen under år 2024.

Den strategiska utvärderingen som publicerades den 25 september 2023 gällande en omfokusering av koncernens affärsverksamhet på Lindex samt en utredning av strategiska alternativ för Stockmanns varuhusverksamhet fortsätter såsom tidigare meddelats och förväntas slutföras inom år 2024.

Kapitalmarknadsdag
Stockmannkoncernen ordnar en kapitalmarknadsdag i Helsingfors den 16 november 2023. Kapitalmarknadsdagen kan följas som webcast via denna länk: https://stockmann.videosync.fi/cmd-2023/register med start kl. 13.00. En inspelning av evenemanget kommer att finnas tillgänglig i efterhand på Stockmanns webbplats på adressen www.stockmanngroup.com.

Presentationsmaterialet från kapitalmarknadsdagen kommer att finnas tillgängligt på adressen www.stockmanngroup.com torsdagen den 16 november ungefär kl. 13.

Susanne Ehnbåge

Närmare information: