Stockmannkoncernens halvårsrapport 1.1–30.6.2023

Resultatet för Stockmannkoncernens andra kvartal påverkat av valutakurser – Operativa utvecklingen på fjolårets nivå

STOCKMANN Oyj Abp, Halvårsrapport 21.7.2023 kl. 8.00 EEST

Stockmannkoncernens halvårsrapport 1.1–30.6.2023

April–juni 2023:

• Stockmannkoncernens omsättning uppgick till 252,0 miljoner euro (269,0). Omsättningen minskade med 6,3 %, men i lokala valutor minskade den med 0,5 %.
    - Lindexdivisionens omsättning minskade till 176,2 miljoner euro (188,0), men i lokala valutor ökade den med 2,0 %.
    - Stockmanndivisionens omsättning minskade till 75,8 miljoner euro (81,0).
  • Koncernens bruttomarginal ökade till 60,1 % (59,4).
  • Koncernens justerade rörelseresultat uppgick till 31,6 miljoner euro (35,4) men var på fjolårets nivå i lokala valutor.
    - Lindexdivisionens justerade rörelseresultat minskade till 36,2 miljoner euro (39,0) men förbättrades i lokala valutor.
    - Stockmanndivisionens justerade rörelseresultat uppgick till -3,5 miljoner euro (-1,5).
  • Rörelseresultatet var 30,2 miljoner euro (114,5). Jämförelsesiffran påverkades av en överlåtelsevinst på 81,4 miljoner euro från försäljningen av fastigheten i Helsingfors centrum.
  • Nettoresultatet var 13,8 miljoner euro (80,7).
  • Resultatet per aktie (före och efter utspädning) var 0,09 euro (0,52). Jämförelsesiffran påverkades av en överlåtelsevinst på 81,4 miljoner euro från försäljningen av fastigheten i Helsingfors centrum.
  • Stockmanns styrelse utnämnde Susanne Ehnbåge till koncernens verkställande direktör den 12 maj 2023.
  • Efter rapportperioden, den 17 juli, uppdaterade Stockmannkoncernen sin resultatprognos för hela året 2023.

Januari–juni 2023:

• Stockmannkoncernens omsättning uppgick till 450,4 miljoner euro (465,1). Den minskade med 3,2 % men ökade med 2,0 % i lokala valutor.

- Lindexdivisionens omsättning minskade till 302,7 miljoner euro (322,0), men i lokala valutor ökade den med 1,4 %.

- Stockmanndivisionens omsättning ökade med 3,2 % till 147,8 miljoner euro (143,1).

• Bruttomarginalen var 58,5 % (58,7).
  • Det justerade rörelseresultatet uppgick till 29,2 miljoner euro (31,6) men ökade i lokala valutor.

- Lindexdivisionens justerade rörelseresultat minskade till 41,8 miljoner euro (44,5) men ökade i lokala valutor.

- Stockmanndivisionens justerade rörelseresultat uppgick till -10,5 miljoner euro (-8,8).

• Rörelseresultatet uppgick till 27,3 miljoner euro (124,3). Rörelseresultatet året innan påverkades av en överlåtelsevinst på 95,4 miljoner euro från försäljningen av fastigheterna i Helsingfors centrum och Riga.
  • Nettoresultatet för perioden uppgick till 33,3 miljoner euro (83,4).
  • Resultatet per aktie (före och efter utspädning) var 0,21 euro (0,54). Rörelseresultatet året innan påverkades av en överlåtelsevinst på 95,4 miljoner euro från försäljningen av fastigheterna i Helsingfors centrum och Riga.

Resultatprognos för år 2023, uppdaterad den 17 juli 2023:
År 2023 förväntar sig Stockmann att koncernens omsättning kommer att uppgå till 940–1 000 miljoner euro och koncernens justerade rörelseresultat till 65–85 miljoner euro med beaktande av valutakursfluktuationer. Prognosen baserar sig på antagandet att den fortsatta inflationen kommer att öka kostnaderna jämfört med 2022 och påverka konsumenternas efterfrågan negativt. Samtidigt fortsätter Stockmannkoncernen att implementera målmedvetna åtgärder i syfte att minimera kostnadsökningarnas inverkan.

Tidigare resultatprognos för 2023:
År 2023 förväntar sig Stockmann att koncernens omsättning kommer att uppgå till 960–1 020 miljoner euro och koncernens justerade rörelseresultat till 60–80 miljoner euro med beaktande av valutakursfluktuationer. Prognosen baserar sig på antagandet att den fortsatta inflationen kommer att öka kostnaderna jämfört med 2022 och påverka konsumenternas efterfrågan negativt. Samtidigt fortsätter Stockmannkoncernen att implementera målmedvetna åtgärder i syfte att minimera kostnadsökningarnas inverkan (Bokslutskommuniké 2022, publicerad den 24 februari 2023).

Marknadsutsikter för 2023:
De rådande utmaningarna i det geopolitiska läget och den höga inflationsnivån väntas fortsätta. Inflationen väntas dock avta jämfört med slutet av 2022. I kombination med en högre räntenivå väntas inflationen ha en negativ inverkan på konsumenternas förtroende och köpkraft. Detaljhandeln kommer sannolikt att präglas av utmaningar på grund av mindre efterfrågan bland konsumenter samt stigande inköpspriser och rörelsekostnader. Risken för störningar i leveranskedjorna och den internationella logistiken kan inte heller uteslutas.

Verkställande direktör Susanne Ehnbåge:
Det är nu dags för oss inom Stockmannkoncernen att ta nästa steg. Vi vill öka tillväxten och hitta nya tillväxtmöjligheter samt förbättra lönsamheten med fokus på hållbarhet. För mig är det en stor ära att leda Stockmannkoncernen som verkställande direktör sedan den 12 maj 2023.

Under de senaste åren har Stockmannkoncernen genomgått stora och omfattande förändringar. Efter covid-19-pandemin och i anslutning till företagssaneringsprogrammet har Stockmanndivisionen sålt alla sina fastigheter och återbetalat alla obestridda skulder. Lindexdivisionens försäljning och lönsamhet steg till rekordnivåer medan Stockmanndivisionen återhämtade sig rejält från de tunga förlusterna. Jag vill tacka alla mina kolleger och styrelsen för deras utmärkta arbete hittills.

Andra kvartalets operativa miljö präglades av en stigande räntenivå och fortsatt hög inflation som försvagade konsumenternas köpkraft. I kombination med osäkerhetsfaktorerna relaterade till geopolitiska spänningar ledde detta till att konsumenternas förtroende var svagare än normalt.

Under andra kvartalet hade utmaningarna i den operativa miljön och den sena våren en negativ inverkan på efterfrågan på mode på flera marknader. Efter mitten av maj ökade försäljningen dock avsevärt, och i lokala valutor låg koncernens kvartalsomsättning på samma nivå som året innan, även om den försvagades i euro med 6,3 % på grund av den svaga svenska och norska kronan.

I lokala valutor ökade Lindexdivisionens omsättning med 2,0 %, och Lindex lyckades förbättra försäljningen på alla huvudmarknader trots den avsevärda allmänna nedgången i modeförsäljningen. Stockmanndivisionens omsättning minskade med 6,4 % under andra kvartalet, vilket främst berodde på tidpunkten för Stockmanns kampanj Galna Dagar som i år bidrog mer till första än andra kvartalet jämfört med året innan. Den minskade ytan i varuhuset i Östra centrum i Helsingfors hade dessutom en negativ effekt på omsättningen. Antalet nya medlemmar i stamkundsprogrammen fortsatte att öka inom bägge divisionerna.

Jag är särskilt nöjd över att Lindex lyckades förbättra det justerade rörelseresultatet i lokala valutor under både andra kvartalet och första halvåret trots en historiskt stark US-dollar, stigande råvarupriser och allmänna inflationseffekter. Samtidigt ökade Stockmanndivisionens ut- och kampanjförsäljning, vilket hade en negativ effekt på resultatet. I kombination med valutakurser som belastade Lindex resultat ledde detta till att koncernens rörelseresultat minskade under perioden. I lokala valutor låg koncernens rörelseresultat för andra kvartalet på samma nivå som året innan. Däremot ökade rörelseresultatet för första halvåret.

Under andra kvartalet förbättrades koncernens finansiella läge och soliditet ytterligare, och koncernens kassaflöde var positivt trots de pågående investeringarna och återbetalningen av obestridda skulder. I mitten av juli ingick vi avtal om en revolverande kreditfacilitet på 40 miljoner euro som ytterligare förbättrar koncernens finansiella läge. Lagervolymerna är på en balanserad nivå och har minskat jämfört med året innan och slutet av första kvartalet.

Stockmannkoncernen har förbundit sig till rättvisa och hållbara affärsprinciper och initiativet för vetenskapligt baserade mål (SBTi). Under rapportperioden godkände Stockmanns styrelse våra vetenskapligt baserade klimatmål. Arbetet framskrider och kommer att slutföras under 2023 i enlighet med tidsschemat för initiativet.

Vi anser att framtiden kommer att bjuda på både möjligheter och utmaningar, och bägge divisionerna strävar efter tillväxt och lönsamhet. Lindex kommer att satsa på nya marknader och försäljningskanaler, medan Stockmanndivisionen fortsätter att satsa på lyxiga och förmånligt lyxiga produktkategorier. Bägge divisionerna har omfattande pågående investeringar för att utveckla den övergripande digitaliseringen i syfte att bemöta kundernas förväntningar och förbättra processerna och kostnadseffektiviteten. Det pågående byggandet av Lindexdivisionens nya omnikanalbaserade distributionscentral på 110 miljoner euro framskrider väl och planeras vara i drift hösten 2024.

Stockmannkoncernen strävar efter att avsluta saneringsprogrammet så fort som möjligt. Vårt strategiska arbete framskred under andra kvartalet, och vi utvärderar våra strategiska möjligheter efter avslutandet av saneringsprogrammet.

Jag vill tacka alla fantastiska medarbetare på Lindex och Stockmann för ett utmärkt samarbete och värdefullt stöd under mina första veckor som koncernens verkställande direktör. Jag vill också tacka våra kunder, samarbetspartner och övriga intressenter som delar och stöder vår viktiga omvandling.

NYCKELTAL

80,7

33,3

83,4

Justerat resultat/aktie, före och efter utspädning, euro*)

Resultat/aktie, före och efter utspädning, euro**)

Kassaflöde totalt, milj. euro

53,8

Investeringar, milj. euro

16,1

5,4

29,6

11,7

62,5

Eget kapital/aktie, euro

Soliditet, %

28,0

25,6

26,2

Soliditet exklusive IFRS 16, %

58,4

53,0

53,4

POSTER SOM INVERKAR PÅ JÄMFÖRBARHETEN (IAC)

Milj. euro

1–12/

Rörelseresultat (EBIT)

27,3

Justeringar av EBIT

Vinst på försäljning av fastigheter

Kostnader för bestridda, villkorliga och maximala saneringsskulder

1,5

1,5

18,1

Företagssaneringskostnader

0,9

0,5

1,6

Kostnader relaterade till omstrukturering av organisationen

0,8

0,3

0,8

0,4

Förlust vid avyttring av dotterbolagsaktier

0,6

Kostnader relaterade till kriget i Ukraina

0,5

Återbetalning av personalförsäkring

Justerat rörelseresultat (EBIT)

35,4

29,2

79,8

*) Justerat resultat per aktie beräknas utifrån det justerade nettoresultatet, som inkluderar justeringarnas skatteinverkan på rörelseresultatet. Skatteinverkan beräknas på transaktionsnivå och inkluderar även förändringar i latenta skatter. Jämförelsetalen har omräknats.
**) Nyckeltalet påverkas av det positiva skattebeslutet på 29,6 miljoner euro för Stockmann Sverige AB under första kvartalet 2023. Jämförelsesiffrorna påverkas av överlåtelsevinsten på försäljningen av fastigheten i Helsingfors under andra kvartalet 2022 (66,2 miljoner euro efter skatt) och överlåtelsevinsten på försäljningen av fastigheten i Riga under första kvartalet 2022 (14,1 miljoner euro efter skatt).

Halvårsrapport
Detta börsmeddelande är ett sammandrag av Stockmannkoncernens halvårsrapport för januari–juni 2023 och innehåller dess väsentliga uppgifter. Halvårsrapporten är i sin helhet bifogad detta börsmeddelande som ett pdf-dokument, och finns dessutom tillgänglig på bolagets webbplats stockmanngroup.com.

Webcast
En engelskspråkig press- och analytikerträff ordnas i dag kl. 10.00 EEST som en direktsänd webcast som kan följas via denna länk. Inspelningen och presentationsmaterialet finns tillgängliga på bolagets webbplats efter evenemanget.

Närmare information:
Susanne Ehnbåge, verkställande direktör, via Stockmannkoncernens media desk tel. +358 50 389 0011
Annelie Forsberg, ekonomidirektör, via Stockmannkoncernens media desk tel. +358 50 389 0011
Marja-Leena Dahlskog, kommunikations- och IR-direktör, tel. + 358 50 502 0060
investor.relations@stockmann.com