Stockmanns nya aktier registrerade i handelsregistret

STOCKMANN Oyj Abp, Övrig information som ska lämnas enligt börsens regler 22.6.2023 kl. 9.30 EEST

Stockmanns nya aktier registrerade i handelsregistret

Som Stockmann Oyj Abp (”Stockmann” eller ”Bolaget”) tidigare meddelat har Bolagets styrelse fattat ett beslut om att emittera 2 835 349 nya aktier i Bolaget (”Konversionsaktierna”), med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt till aktier, till sådana Bolagets borgenärer vars tidigare villkorade eller omtvistade saneringsskulder enligt saneringsprogrammet som har fastställts av Helsingfors tingsrätt den 9 februari 2021 (inklusive ändringar, ”Saneringsprogrammet”) har bekräftats till sina slutliga belopp senast den 24 maj 2023 (”Aktieemissionen”), och har godkänt teckningarna som gjorts i Aktieemissionen. Stockmann meddelade on Aktieemissionen den 21 juni 2023.

De totalt 2 835 349 Konversionsaktierna som tecknats i Aktieemissionen har idag den 22 juni 2023 registrerats i handelsregistret som upprätthålls av Patent- och registerstyrelsen. Efter att Konversionsaktierna registrerats uppgår det totala antalet emitterade aktier i Bolaget till 158 715 555.

Konversionsaktierna kommer att medföra samma rättigheter som övriga aktier i Bolaget, inklusive rätt till dividend samt andra aktieägarrättigheter, från och med att de har registrerats i handelsregistret samt på tecknarnas värdeandelskonton. Registreringen på tecknarnas värdeandelskonton förväntas verkställas uppskattningsvis den 27 juni 2023. Handel med Konversionsaktierna förväntas inledas uppskattningsvis den 27 juni 2023 med handelssymbolen ”STOCKA”.

Tilläggsinformation:
Jukka Naulapää, direktör för juridiska ärenden, tel. +358 50 389 0013