Susanne Ehnbåge har utnämnts till Stockmannkoncernens verkställande direktör

STOCKMANN Oyj Abp, Ändring av styrelse/ledning/revisor 12.5.2023 kl. 9.00 EET

Stockmanns styrelse har i dag utnämnt Susanne Ehnbåge (EM) till Stockmannkoncernens verkställande direktör med omedelbar verkan. Tidigare verkställande direktören Jari Latvanen lämnar bolaget.

Susanne Ehnbåge övergår till uppgiften som koncernens verkställande direktör efter att sedan år 2018 framgångsrikt ha lett Stockmannkoncernens modebolag Lindex i uppgiften som verkställande direktör. Hon har tidigare jobbat som verkställande direktör för det onlinebaserade hemelektronikbolaget NetOnNet Group samt i SIBA, som står för handeln i de fysiska butikerna.

”Vi är på rätt spår i vår förändring, helt i linje med vår strategi. Vi anser att det nu är rätt tidpunkt fortsätta stärka tillväxten genom en förändring i gruppens ledning. Susanne Ehnbåge har bevisligen ett starkt kunnande inom både detaljhandel och näthandel. Hon leder framgångsrikt både affärsverksamhet och människor i ett snabbt föränderligt marknadsläge samtidigt som hon levererar goda ekonomiska resultat.

Den stabila tillväxten och resultaten i Lindex affärsverksamhet har innehaft en nyckelroll i att stärka hela Stockmannkoncernens position. Genom att låta Susanne ta över ledningen vill vi säkerställa att vi fortsätter på denna väg. Som en del av den samtidigt pågående strategiprocessen fortsätter vi att överväga våra strategiska alternativ samt att utreda finansieringsmöjligheterna efter företagssaneringen”, säger Stockmannkoncernens styrelseordförande Sari Pohjonen.

”Det är en stor ära att bli ombedd att leda Stockmannkoncernen. Inom detaljhandeln pågår flera intressanta utvecklingsmöjligheter, vilka vi har potential att dra nytta av tillsammans med vår kunniga personal. Både Lindex och Stockmanns varumärken är framgångsrika och utvecklas hela tiden tack vare noggrant utvalda sortiment och tjänster, en stark fokusering på hållbarhet samt investeringar i att utveckla digitaliseringen. Vi kommer att fortsätta att driva våra strategiska prioriteringsområden framåt i syfte att stärka tillväxten i bägge våra divisioner”, säger Susanne Ehnbåge, Stockmannkoncernens nyutnämnda verkställande direktör.

Under de senaste åren har betydande framsteg gjorts i den strategiska positioneringen av koncernen, trots det utmanande makroekonomiska läget. Företagssaneringsprogrammet har förlöpt enligt planerna, alla varuhusfastigheter har sålts och skulden har minskat avsevärt. Det är nu dags att flytta Stockmanns fokusering till att accelerera tillväxten och öka aktieägarvärdet.

”Jag vill tacka Jari Latvanen för effektivt ledarskap under den första förändringsfasen. Under Jaris ledning har man inom hela bolaget engagerat arbetat för att säkerställa att våra kunder får en utmärkt betjäning. Nu när företagssaneringen närmar sig sitt slut har vi möjlighet att gå vidare och sträva efter ytterligare tillväxt”, säger Stockmannkoncernens styrelseordförande Sari Pohjonen.

”De senaste fyra åren har varit viktiga både för Stockmannkoncernen och för mig personligen. Vi har lyckats implementera en kundcentrerad verksamhetsmodell och förbättrat koncernens flerkanaliga utvecklingsmöjligheter trots den turbulenta verksamhetsomgivningen. Stockmanns förbättrade resultat är en följd av ett ypperligt arbete från våra professionella och engagerade medarbetare som stöds av den starka kund- och varumärkeslojaliteten som både Lindex och Stockmann åtnjuter”, säger Jari Latvanen.

Utöver uppdraget som koncernens verkställande direktör kommer Susanne Ehnbåge att fortsätta som Lindex verkställande direktör.

Vidare har Stockmanns styrelse i dag utnämnt Tove Westermarck (EM) till Stockmanndivisionens operativa direktör (COO), och hon rapporterar till koncernens verkställande direktör.

Meritförteckning Susanne Ehnbåge
Född 1979, svensk medborgare