6 miljoner insamlade till Rosa Bandet av Lindex

För femte året i rad har Lindex varit med och samlat in pengar till Rosa Bandet. Lindex och dess kunder har bidragit med hela 6 miljoner som nu går till att bekämpa bröstcancer.

Förutom att sälja rosa band har Lindex skänkt 1 krona per såld bh under hela oktober och 10 kronor under rosa lördagen 27 oktober. I år tog Lindex även fram en unik kollektion, Pink Collection, där hela 10 procent av försäljningspriset donerades till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj.

- Vår Pink Collection-kollektion har varit väldigt uppskattad bland våra kunder. Det känns roligt att vi har kompletterat vår försäljning av rosa band med denna kollektion och därmed kunnat samla in än mer pengar till Rosa Bandet, säger Sara Carlsson, tf Informationschef på Lindex.

Lindex är en av huvudsponsorerna för Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj. I år var samtliga Lindexbutiker i Sverige, Norge, Finland, Estland, Lettland och Litauen engagerade i insamlingen och samlade totalt in 6 miljoner kronor. I Sverige samlades den största summan in, 3,8 miljoner kronor.

- Vi har en vision om att cancer ska botas och vårt mål är att det ska finnas en 10-årsöverlevnad på 90% av kvinnorna som får en bröstcancerdiagnos år 2015. Tack vare Lindex och deras kunder som varit med och samlat in pengar kommer vi närmare vårt mål. Ni har alla varit en viktig del av kampanjen och bidragit till vårt resultat, säger Ursula Tengelin, Cancerfondens generalsekreterare.

De insamlade pengarna går till bröstcancerforskning. Dessutom går en del av pengarna till Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation, BRO, som arbetar med stöd till drabbade och deras anhöriga.

För ytterligare information kontakta:
Sara Carlsson, tf Informationschef Telefon: 031-739 50 70, Mobil: 070-881 14 88