Kommuniké från AB Lindex extra bolagsstämma

Vid extra bolagsstämma AB Lindex den 26 september 2007 gav bolagsstämman styrelsen i uppdrag att vidta erforderliga åtgärder för genomförandet av en transaktion (”Transaktionen”), utformad väsentligen enligt följande.

Ett vilande bolag utanför Lindex-koncernen med föreslaget namn Lindex Holding AB och ett aktiekapital om lägst 500 000 kronor skall uppta banklån eller annan lämplig finansiering på marknadsmässiga villkor om upp till tre miljarder kronor och lämna ett offentligt erbjudande till aktieägarna i Lindex att överlåta samtliga aktier i Lindex till Lindex Holding. Erbjudandet skall utformas så att aktieägarna erbjuds att för en viss andel av sina aktier erhålla kontanter eller skuldförbindelser och för resterande andel erhålla nya aktier i Lindex Holding. De nya aktierna i Lindex Holding skall berättiga till en ägarandel som vid full anslutning till erbjudandet motsvarar den andel som aktieägaren hade i Lindex dessförinnan. Erbjudandet från Lindex Holding skall vara förenat med sedvanliga, frånfallbara villkor, bland annat att Lindex Holding blir ägare till mer än 90 % av aktierna i Lindex.

Transaktionen innebär en omkapitalisering av Lindex vilken enligt styrelsens bedömning ligger i bolagets och aktieägarnas intresse. Transaktionen verkar dock även som en försvarsåtgärd enligt 5 kap 1 § lagen om offentliga uppköpserbjudanden på aktiemarknaden mot KappAhls erbjudande, som enligt styrelsens bedömning inte återspeglar Lindex fulla värde, och beslut enligt förslaget innebär således även ett godkännande härav.

Finansinspektionen har ställt frågor till Lindex i samband med en utredning om Lindex fullgjort sina skyldigheter enligt lagen om offentliga uppköpserbjudanden när Lindex offentliggjorde sitt förslag till rekapitalisering. Lindex har besvarat frågorna och ärendet har därefter avskrivits.

Avsikten är att Transaktionen genomförs i enlighet med den översiktliga tidsplanen nedan.
2007
okt Offentliggörande av offentliga erbjudandet från Lindex Holding för omkapitaliseringen
okt/nov Prospekt för Lindex Holdings offentliga erbjudande
nov/dec Anmälningstid för Lindex Holdings offentliga erbjudande