Lindex Energijakt ska spara miljön

Fram till 2010 har modekedjan Lindex som ambition att minska sin totala energianvändning med 10 procent. Som ett led i detta arbete drar man därför igång Energijakten — ett initiativ där företaget samlar alla sina miljöaktiviteter som syftar till att spara energi och därmed minska kolioxidutsläppen.

Att driva klimatsmarta och energieffektiva butiker har varit i fokus för Lindex under en längre tid och företaget ser kontinuerligt över hur man kan minska sina koldioxidutsläpp. Ett led i detta arbete är att Lindex bara använder el från förnyelsebara energikällor på kontoren och i alla butiker där företaget har egna energiavtal. De kommande åren spänner modeföretaget bågen med målsättningen att minska energiförbrukningen med 10 procent. Under samlingsnamnet Energijakten fokuserar därför Lindex alla sina miljöinitiativ, däribland att säkerställa en bättre uppföljning, genomföra energibesparingsåtgärder på huvudkontoret och ha extra fokus på energikrävande butiker. Mellan juni-augusti kommer Lindex även att ha en tävling bland företagets samtliga svenska butiker. Vinnaren är den butik som lyckas minska sin elförbrukning allra mest under perioden. — För att uppnå våra högt uppställda mål är det viktigt att få alla med på tåget. Med vår ”Energijaktstävling” hoppas vi trigga våra medarbetare att ta egna initiativ som kan sänka elförbrukningen i butik, säger Maria Länje, miljöansvarig på Lindex. Genom att tänka energismart hela vägen från ritning till färdigställande av butik finns mycket energi att spara. Små knep som att låta rulltrappan gå bara när det finns kunder i den samt att hitta bra rutiner för hur man sätter på och stänger av belysningen har visat sig göra stor skillnad. — När vi byggde om vår flaggskeppsbutik i Nordstan, Göteborg, tidigare i år hade vi minskad energianvändning i fokus, något som verkligen har gett resultat. Sedan öppningen i mars har butiken minskat sin elförbrukning med mer än en tredjedel vilket känns mycket bra och inspirerande inför vårt fortsatta arbete, fortsätter Maria Länje. Lindex fem tips för minskad energiförbrukning i butik Gör ett schema för hur butiken tänds upp och släcks ned vid öppning och stängning Starta rulltrappan strax innan öppning. Se över värmeridån ovanför entrén: Är den rätt inställd för dagens väder? I den mån det går, använd endast lågenergilampor. Se över tider som butikens skyltfönster bör lysa och ställ in timern efter dessa tider. För ytterligare information kontakta: Sofia Brax, HR- och informationschef, AB Lindex Mobil: 070-688 86 66

Taggar: