Lindex firar 20 år av engagemang i Rosa Bandet-kampanjen

Under oktober månad skänker Lindex 10 procent av BH-försäljningen på alla sina marknader till cancerforskning. Genom att stödja Rosa Bandet visar modeföretaget sitt engagemang i kampen mot bröstcancer och i sin egen kampanj porträtterar Lindex kvinnor som har genomgått eller för närvarande genomgår bröstcancerbehandling.

“Vi är oerhört stolta över att ha stöttat cancerforskningen i två decennier och vårt engagemang går hand i hand med vårt högre syfte – att stärka och inspirera kvinnor. Rosa bandet är ett fantastiskt viktigt initiativ som engagerar och förenar våra kunder och medarbetare, och vi vill göra allt vi kan för att bidra till den livsviktiga cancerforskningen”, säger Sanna Lindgren, Director of Culture & Communications på Lindex.

Lindex skänker 10 procent av BH-försäljningen under oktober till cancerforskning. Modeföretaget säljer även Cancerfondens Rosa band och armband under oktober i sina butiker och online på lindex.com, där hela försäljningen doneras till Cancerfonden.

I årets kampanj porträtterar Lindex kvinnor som har genomgått eller för närvarande genomgår cancerbehandling. Genom stillbilder, välgjorda filmer och egna inspelningar från kvinnorna själva skildras vardagens realiteter med cancer och allt vad det innebär.

”Med årets kampanj vill vi lyfta fram de personliga berättelserna bakom de drabbade och visa på deras styrka, smärta och hopp. För oss är detta mer än bara en kampanj – kvinnan betyder allt för oss, och vi arbetar medvetet året runt för att sprida kunskap om vikten av att regelbundet undersöka sina bröst för att upptäcka eventuella avvikelser så tidigt som möjligt”, säger Linda Olsson, Director of Global Marketing på Lindex.

I samarbete med Cancerfonden finns en bröstskola tillgänglig i Lindex butiker och på lindex.com, där man kan lära sig hur man själv kan undersöka sina bröst.

Lindex är huvudsponsor till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj och har varit det sedan 2003. Under dessa 20 år har Lindex och dess kunder bidragit med 185,6 miljoner kronor till cancerforskning.

Kristina Hermansson
Senior PR & Communications Manager
+46 31-739 50 70
kristina.hermansson@lindex.com

Lindex är ett av Europas ledande modeföretag med cirka 440 butiker på 18 marknader och försäljning online världen över genom tredjepartssamarbeten. Lindex erbjuder ett inspirerande och prisvärt mode och sortimentet omfattar flera olika koncept inom dam-, barn-, underkläder och kosmetik. Lindex växer, både genom egna kanaler, franchise och tillsammans med globala modeplattformar. Lindex högre syfte är att stärka och inspirera kvinnor överallt, och Lindex hållbarhetslöfte är att göra skillnad för framtida generationer genom att stärka kvinnan, respektera planeten och stå upp för mänskliga rättigheter. Lindex är ett helägt dotterbolag till Stockmann Oyj Abp. Ytterligare information finns på www.lindex.com.

Taggar: