Lindex kunder rundar upp för familjer på flykt från Syrien

Med start den 1 december erbjuds kunder som handlar i någon av Lindex butiker att runda upp sitt köp med 10 kronor till förmån för UNHCR:s arbete med människor som flytt våldets och krigets Syrien. Pengarna som samlas in kommer att hjälpa tusentals syriska familjer på flykt att få tak över huvudet, varma kläder, vatten, mat och tillgång till sjukvård.

"Vi är glada och tacksamma för att Lindex stödjer arbetet i att kunna se till att människor som tvingats fly krigets Syrien är varma, mätta och trygga", säger Katinka Lindholm, generalsekreterare för Sverige för UNHCR. Hon fortsätter:

"Att runda upp är ett enkelt sätt bidra. Vi har stora förhoppningar om att kampanjen ska dra in mycket pengar. Den syriska flyktingkatastrofen är den största i modern tid och hjälpbehoven är enorma".

Över 10 miljoner människor har tvingats lämna sina hem, av dem har över 3,2 miljoner människor flytt landet för att söka skydd hos UNHCR i grannländerna. Hälften av dem är barn.

"Många människor är på flykt från krig och våld i Syrien, och jag är stolt över att vi tillsammans med våra kunder kan bidra med hjälp", säger Elisabeth Peregi, Sverigechef på Lindex.

UNHCR ansvarar för att alla människor som är på flykt från Syrien får skydd, kan uppfylla sina grundläggande behov, förebygga hälsoproblem och bevara sin värdighet.

För mer information, kontakta;

Linda Skogsberg
Sustainability Communications Coordinator, Lindex
Phone: +46 (0)31 739 51 58
E-mail: linda.skogsberg@lindex.com