Lindex släpper Hållbarhetsrapport för 2015

Idag släpps Lindex hållbarhetsrapport för 2015. Rapporten visar modeföretagets resultat av dedikerat arbete inom hållbarhet. Några av höjdpunkterna är; en ökning av antal hållbara plagg med 64 % jämfört med föregående år, hälsoutbildning för kvinnor i produktionskedjan, 1,3 miljoner euro i donationer till kampen mot bröstcancer samt förbättrade produktionsprocesser med mindre miljöpåverkan.

’Att agera hållbart är en viktig värdering på Lindex och det påverkar allt vi gör. Jag är mycket stolt över alla de positiva resultat som vi har åstadkommit hittills. Vi arbetar dedikerat mot vårt mål, att 80 % av våra plagg ska komma från hållbara fibrer 2020 och vi har hittills uppnått 42 % 2015’, säger Ingvar Larsson, Lindex VD.

Detta är Lindex elfte hållbarhetsrapport. Rapporten innehåller både en överblick och fördjupad information om företagets initiativ och resultat inom hållbarhet, bland dessa finns resultat från hängivet arbete inom områden där Lindex har ett långsiktigt engagemang:

Förbättrade produktionsprocesser
Lindex har förbättrat sina produktionsprocesser med mindre förbrukning av vatten, energi och kemikalier som resultat. Nästan all Lindex denim produceras nu med mer hållbara processer samt med hållbar bomull. Engagemanget för användning av hållbara fibrer och processer lanserades i kampanjen Better Denim – now and forever.

Utbildning av kvinnor i produktionskedjan
Kvinnor spelar en viktig roll för Lindex verksamhet. Därför strävar modeföretaget att stärka kvinnor på många olika sätt. Genom projektet HERhealth i Bangladesh, Pakistan och Indien har Lindex utbildat 12 000 kvinnor, nästan 50 % av de kvinnliga arbetarna i produktionskedjan i hygien, personlig hälsa och näringslära.

Bidrag i kampen mot bröstcancer
2015 var ännu ett fantastiskt år för Lindex i kampen mot bröstcancer, med en donation på 1,3 miljoner euro. Tillsammans med sina kunder har Lindex bidragit med över 10,8 miljoner euro sedan 2003.

Här finns rapporten att läsa i sin helhet.

För mer information, kontakta;

Miriam Tjernström
Press Relations Manager, Lindex
Phone: 46 (0)31 739 50 60
E-mail: miriam.tjernstrom@lindex.com