• LINDEX/

Lindex styrelse rekommenderar aktieägarna att säga nej till KappAhls bud och föreslår en ny kapitalstruktur

Den 13 augusti 2007 offentliggjorde KappAhl Holding AB ett erbjudande till Lindex aktieägare att förvärva samtliga utestående aktier i Lindex, mot kontant betalning, till ett pris av 102 kronor per aktie.

I sitt uttalande den 22 augusti 2007 rekommenderade styrelsen Lindex aktieägare att inte acceptera KappAhls erbjudande då styrelsen gör bedömningen att erbjudandet om 102 kronor per aktie inte återspeglar bolagets fulla värde.

Styrelsen kommer att föreslå en extra bolagsstämma att initiera en omkapitalisering varigenom Lindex aktieägare erhåller 3 miljarder kronor, motsvarande cirka 44 kronor per aktie, i form av kontanter och marknadsnoterade obligationer.

Styrelsens rekommendation baseras i första hand på följande överväganden:
• Det strategiska vägval som Lindex gjorde för drygt två år sedan har varit framgångsrikt.
• Lindex ompositionering på marknaden, effektiviseringar i organisation och av varuflöden har lett till stigande marginaler.
• Verksamheten i Tyskland är avvecklad inom tidigare kommunicerade ramar.
• Exklusive den tyska verksamheten förväntas EBITA-marginalen för fjärde kvartalet överstiga 14 %.
• Exklusive Tyskland, förväntas den totala försäljningen under det fjärde kvartalet öka med 10 % och försäljningen i jämförbara butiker exklusive Tyskland förväntas öka med 7 % jämfört med föregående år.
• Bruttomarginalen under det fjärde kvartalet exklusive Tyskland förväntas överstiga föregående års nivå.
• .En god grund är därmed lagd för ökad lönsamhet och tillväxt.
• Styrelse och ledning ser en årlig tillväxt de närmaste två åren på 6-9%.
• En analys av bolagets kapitalbehov och de förändrade förutsättningar som den nya aktiebolagslagen givit, gör att styrelsen beslutat att föreslå en extra bolagsstämma att ge styrelsen i uppdrag att initiera en omkapitalisering varigenom Lindex aktieägare erhåller 3 miljarder kronor, motsvarande cirka 44 kronor per aktie, i form av kontanter och marknadsnoterade obligationer.

”Styrelsen har stor tilltro till Lindex framtida utveckling som självständigt bolag. Kombinationen av en god tillväxt, förbättrade marginaler och möjligheten att skapa en effektiv kapitalstruktur gör att vi rekommenderar aktieägarna att säga nej till KappAhls bud” säger Lindex styrelseordförande Conny Karlsson.

Styrelsens bedömning presenteras vid en presskonferens på Salénhuset kl 10.00. Presskonferensen sker på engelska och det finns möjlighet att följa konferensen via Internet och/eller telefon och ställa frågor. För ytterligare detaljer se nedan.

Ett utförligare informationsmaterial bifogas detta pressmeddelande.

För ytterligare information:
Conny Karlsson, styrelseordförande AB Lindex, 0705 21 19 18
Göran Bille, vd och koncernchef AB Lindex, 0703 44 43 04
Peter Andersson, ekonomidirektör AB Lindex, 0705 84 44 37

Inbjudan till presskonferens den 3 september 2007

Plats: Salénhuset, sal Forum, Norrlandsgatan 15, Stockholm

Tid: 10.00

Medverkande: Conny Karlsson, styrelseordförande
Göran Bille, vd och koncernchef
Peter Andersson, ekonomidirektör

Telefonnummer till Storbritannien: +44 (0)20 7162 0125
telefonkonferensen: USA:+1 334 323 6203