Missoni och Lindex stöder bröstcancerforskningen

Det världsberömda italienska modehuset Missoni har gått ihop med den europeiska modekedjan Lindex för att stödja bröstcancerforskningen. Samarbetet har resulterat i en unik kollektion som består av dam-, barn- och underkläder samt accessoarer. 10 procent av det totala försäljningspriset går direkt till kampen mot bröstcancer. Kollektionen lanseras den 25 september och kommer att säljas i Lindex samtliga butiker i Norden och Centraleuropa samt på www.lindex.com.

Den unika kollektionen som består av 70 plagg och accessoarer har en modern och fräsch känsla med mönster och design som är typiskt för Missoni.

Det italienska modehuset och exklusiva märket Missoni är världsberömt för sin utmärkande design och sina färgrika mönster som gjort Missoni till något av en ikon världen över. Företaget grundades 1953 och har sedan dess letts av kvinnorna i familjen Missoni, och precis som för Lindex är det kvinnan som står i fokus.

- Vi vill genom samarbetet med Missoni, ge våra kunder tillgång till ett av världens mest betydelsefulla varumärken. Missoni är beundrat inte bara för sin unika och vackra design med sina karakteristiska mönster utan också för den kvinnliga elegans de alltid lyckas med, säger Lea Rytz Goldman, design- och inköpschef på Lindex.

Lindex och Missoni har inte bara design och mode gemensamt utan även en önskan om att ge något tillbaka till samhället. Samarbetet erbjuder något för alla kvinnor. 10 procent av försäljningspriset går till bröstcancerforskningen, vilken Lindex har stöttat de senaste 10 åren.

– Samarbetet med Lindex har gett oss en unik möjlighet att erbjuda alla kvinnor prisvärd design och samtidigt kunna bidra med något genom att sprida information om bröstcancer runtom i världen. Vi är imponerade av Lindex långsiktiga engagemang i bröstcancerforskningen som de har stöttat i flera år. Missoni har blivit medveten om den här viktiga kvinnofrågan och tycker att det är ett perfekt tillfälle att även ge sitt stöd. Den humanitära aspekten var det som fångade vår uppmärksamhet för projektet. Jag tycker att alla människor och organisationer som engagerar sig i kampen mot bröstcancer är värda att bli uppmärksammade, säger Angela Missoni

- Vi och våra kunder är för tionde året i rad stora givare till den så viktiga forskningen kring bröstcancer, och vi är alla mycket stolta att kunna bidra. Lindex har ett naturligt engagemang för kvinnor eftersom många av våra medarbetare och kunder är kvinnor. Genom samarbetet med Missoni kombinerar vi det bästa av två världar och får nu en ännu större spridning och effekt i detta arbete, berättar Lea Rytz Goldman, design- och inköpschef på Lindex.

Se ett filmklipp om vårt samarbete med Missoni!

För fler och högupplösta bilder, besök Lindex Newsroom.
Nyhet! Prenumerera på Lindex nyheter och följ Lindex i sociala medier.

För mer information, kontakta;

Kaisa Lyckdal
Press Relations Manager, Lindex
Tel: 46 31 739 50 60
E-mail: kaisa.lyckdal@lindex.com