Tillsammans med sina kunder skänker Lindex 13,2 MSEK till cancerforskning

I år har Lindex tillsammans med sina kunder på alla försäljningsmarknader samlat in 13,2 miljoner kronor till cancerforskning. 9,2 miljoner kronor har samlats in enbart i Sverige, en rekordsumma för den svenska insamlingen vilken donerats till Cancerfonden.

”Tack vare det fantastiska engagemang som finns hos våra medarbetare och kunder visar vi än en gång att vi med enade krafter kan göra skillnad. Det känns viktigt att vi tillsammans kan bidra till cancerforskningen och arbetet med att färre ska drabbas och fler ska överleva cancer”, säger Susanne Ehnbåge, VD på Lindex.

Under första helgen i oktober skänkte Lindex 10 procent av försäljningen på modeföretagets alla marknader och på lindex.com till cancerforskningen. Förutom att Lindex sålde Cancerfondens armband och årets rosa band, designat av First Aid Kit, skänkte modeföretaget även hela vinsten av ett paraply och en tygväska som Lindex designat särskilt för ändamålet. Lindex skänkte även 10 procent av försäljningen från ett Liveshopping-event på lindex.com som anordnades för att stödja och samla in pengar till Cancerfonden.

Tillsammans med sina kunder på alla försäljningsmarknader har Lindex totalt samlat in 13,2 miljoner kronor till cancerforskningen, varav de svenska kunderna bidrog med 9,2 miljoner kronor.

”Tack vare forskningens framsteg – och alla som bidragit – överlever i dag två av tre som får cancer. Vi är inte framme än, men vi har nått flera avgörande genombrott som lagt grunden till bättre cancerbehandling och att fler överlever sin sjukdom. Vi vill rikta ett särskilt tack till det fina engagemang vi ser år efter år på Lindex och ett stort tack till alla Lindex kunder som på olika sätt har bidragit till cancerforskningen under oktober”, säger Ulrika Årehed Kågström, Generalsekreterare Cancerfonden.

Lindex är en av huvudsponsorerna till Cancerfondens Rosa bandet-kampanj och har sedan starten 2003 bidragit till cancerforskning, ett forskningsområde som gör nya framsteg varje år tack vare donationer från företag och privatpersoner.

För mer information, kontakta;

Kristina Hermansson
Senior PR & Communications Manager
E-mail: press@lindex.com

Lindex är ett av Europas ledande modeföretag med cirka 460 butiker på 18 marknader och försäljning online. Lindex erbjuder ett inspirerande och prisvärt mode för den modeintresserade och medvetna kvinnan. Sortimentet omfattar flera olika koncept inom dam-, barn-, underkläder och kosmetik. Lindex växer, både genom egna kanaler, franchise och tillsammans med globala modeplattformar. Lindex hållbarhetslöfte är att göra skillnad för framtida generationer genom att stärka kvinnan, respektera planeten och stå upp för mänskliga rättigheter. Lindex är ett helägt dotterbolag till Stockmann Oyj Abp. Ytterligare information finns på www.lindex.com.

Taggar:

Citat