Tjeckien nästa för Lindex

Idag slår Lindex upp portarna till sin första butik i Tjeckien. Butiken är belägen i Tjeckiens näst största stad, Brno och bjuder på shoppingupplevelser över det normala.

– Vi ser i Tjeckien en marknad för vårt framgångsrika koncept, som erbjuder en kombination av mode för barn, dam och underkläder i en och samma butik. Tjeckien är en viktig del för Lindex framtida expansion och vår målsättning är att öppna fler butiker inom den närmsta framtiden, säger Lindex vd Göran Bille.

Modeintresserade shoppare i Tjeckien kan se fram emot Lindex höst- och vintermode som bland annat är inspirerat av 30- och 40-talet. Materialmixen är viktig, tuffa material som skinn och satin blandas med mjuk mohair och tunn bomull.

– Öppningen är ett viktigt steg i Lindex etablering i Centraleuropa. Målet är att under innevarande räkenskapsår öppna ytterligare 5-6 butiker, säger Göran Bille.

Den cirka 600 kvadratmeter stora butiken har en glasad entré som fångar blicken direkt när kunderna kommer in i Olympiagallerian. Butiken utmärks av ett unikt och kvinnligt butikskoncept som förmedlar Lindex mode och inspirerar kunden att känna sig vacker och se fantastiskt ut. Med nätt och kvinnlig inredning framhävs plaggen. Textilier, mattor, varma färger med inslag av metallic och högblanka material i kombination med tapetserade väggar och mjuk belysning skapar en inspirerande modekänsla. Dam- och underklädesavdelningen inger en varm känsla medan barnavdelningen är utformad som ett tuffare barnrum med starka färger.

Sedan 2002 har den ekonomiska utvecklingen i Tjeckien varit en av de starkaste i Europa. I genomsnitt har BNP vuxit med 4,5 procent per år. Utvecklingen beror till stor del på en kraftigt ökad privat konsumtion, driven av en stark arbetsmarknad och låga räntor.

I och med butiken i Tjeckien har Lindex 341 butiker i 7 länder.