KBM gör stor satsning på Lindholmen Science Park inom Security

Report this content

Ett treårigt ramavtal har tecknats mellan Krisberedskapsmyndigheten (KBM) och Lindholmen Science Park AB, Security Arena. I programmet deltar även Chalmers tekniska högskola, Ericsson AB, Saab AB och AB Volvo.

Avtalet innebär att KBM satsar 40 miljoner kronor för att bedriva tillämpad forskning, teknik- och metodutveckling inom samhällssäkerhetsområdet med placering på Lindholmen. En förutsättning för att den nya satsningen kommit till stånd är att arbetet kan bedrivas i en s.k. Triple Helixmiljö, där aktörer från samhälle, industri och akademi samarbetar på en gemensam arena.

Inom programmet skall utvecklas metoder och koncept för framtida förstärkning av relevanta delar i det svenska krishanteringssystemet. Forsknings- och konceptutvecklingsarbetet inom ramen för det nya avtalet kommer att bedrivas inom ett flertal områden innefattande bl.a. informations- och kommunikationssäkerhet, interoperabilitet, transportsäkerhet och lägesbeskrivningar.

Ett långsiktigt utvecklingsarbete inom samhällssäkerhetsområdet har initierats av Lindholmen Science Park AB i Göteborg. Samhällssäkerhet omfattar samhällets krisberedskapsförmåga i såväl den förebyggande, operativa som den återhämtande fasen av en kris. På Lindholmen Science Park, Security Arena, kommer arbetet att inriktas på att kunna stärka krishanteringsförmågan och därmed förbättra samhällets möjligheter att klara allvarliga hot och störningar.

– Inom ramen för vår verksamhet på Lindholmen Science Park har behoven och möjligheterna inom samhällssäkerhetsområdet vuxit fram under de senaste två till tre åren. Det nya avtalet betyder att vi nu kan satsa mer långsiktigt och därmed etablera en nationell arena för forskning och utveckling inom området, säger Niklas Wahlberg, vd för Lindholmen Science Park AB.

KBM ser samarbetet med Lindholmen Science Park som en viktig satsning i arbetet med forskning och utveckling inom säkerhetsområdet och som en naturlig del i arbetet att integrera privat-offentlig samverkan inom säkerhetsområdet med en kreativ blandning av samarbete mellan forskningsinstitutioner, företag och myndigheter.

- Det är viktigt att vi bygger upp en egen plattform inom svensk säkerhetsforskning, men det är även viktigt att koppla det arbetet till EU:s säkerhetsforskningsprogram och de nya projekt som vi nu initierar via det nya samarbetsavtalet med Department of Homeland Security (DHS) i USA. Här är KBM:s samarbete med Lindholmen Science Park en viktig ingrediens, säger Lars Hedström, överdirektör på KBM.

Arbetet startar omgående. På sikt kommer även Göteborgs universitet att involveras i projektet.