Lindorff tillsätter ny VD i Sverige

Mikael Inglander tar över som VD för krav- och kredithanteringsföretaget Lindorffs verksamhet i Sverige. Mikael arbetade tidigare inom Swedbank där han under flera år haft olika ledande befattningar.

Mikael Inglander kommer närmast från egen verksamhet som konsult men arbetade dessförinnan inom Swedbank AB, bland annat som CFO och stabschef samt ansvarig för Swedbanks förändringsprocesser. Han ska nu leda Lindorff i ett spännande utvecklingsarbete som kommer att ge en helt ny grund för den kommande expansionen. Målsättningen är att stärka bolagets roll på den svenska marknaden och ta en ledande position i Sverige.

– Vi är väldigt glada att Mikael Inglander blir en del av Lindorff och att en så pass erfaren och kunnig person tar över rodret för vår svenska verksamhet. Lindorff är idag det ledande kredithanteringsföretaget i Norge, Danmark och Finland. Det ska vi även bli i Sverige och Mikael kommer att vara en viktig del i denna målsättning, säger Endre Rangnes, koncernchef Lindorff.

– Jag ser med stor tillförsikt fram emot att få leda Lindorffs svenska verksamhet och vara en del av en bransch under tillväxt och utveckling. Lindorff är idag ledande inom bank och finans, en sektor jag känner väl efter alla år på Swedbank. Efter att ha arbetat ute i verksamheten i många år med fokus på försäljning och kunder hoppas jag kunna bidra till att stärka Lindorffs position på den svenska marknaden, säger Mikael Inglander.

Mikael är civilekonom från ekonomilinjen vid Stockholms Universitet. Han tillträder sin tjänst den 1 februari 2011.

För ytterligare information:

Ingeborg Dybvig, kommunikationschef.
ingeborg.dybvig@lindorff.com

Lindorff är en av Europas ledande aktörer avseende hantering av kundfordringar och en av Nordens största köpare av förfallna fordringar. Lindorff har cirka 2400 anställda i 11 länder - Norge, Sverige, Danmark, Finland, Estland, Lettland, Litauen, Ryssland, Nederländerna, Tyskland och Spanien. Lindorff omsatte förra året 374 miljoner Euro. Lindorff ägs av Altor Equity Fund och Investor AB.