Tranbär och kola nyheter i chokladhyllan

Report this content

Nu kommer anrika chokladtillverkaren Lindt & Sprüngli med två nyheter för chokladälskarna; Cranberry Intense med bitar av friskt syrliga tranbär och Caramel Intense med doft och smak av smörkola. Båda nyheterna ingår i serien Lindt Excellence, med mörk choklad av högsta kvalitet.

– Det är två nyheter med helt olika karaktär. Cranberry Intense har en frisk och fruktig ton som ger fin kontrast till den mörka chokladen. Caramel Intense har en fyllig och mjuk smak som kommer att gillas av alla med smak för sötsaker, säger Charlotte Liljewall, produktchef Lindt & Sprüngli.

Svenskarna har tagit den schweiziska chokladen Lindt till sina hjärtan. Förra året såldes 1122 ton Lindt-choklad i svenska butiker, och storfavoriten är Lindt Excellence med mörk choklad och många smaksättningar.

Chokladmästare sätter smaken

De nya smakerna på Lindt Excellence har tagits fram av Lindt & Sprünglis chokladmästare, under experiment och smakprovningar. Cranberry Intense är mörk choklad smaksatt med torkade tranbär och krispiga mandelbitar, vilket ger en frisk och fruktig karaktär och en lite syrlig smak. Caramel Intense är smaksatt med små bitar av mjuk kola och mandelbitar. Den har en tydlig doft och smak av smörkola och knäck.

Cranberry Intense är en nyhet som följer i spåren av förra årets succé Intense Blueberry. Många gillar den här typen av choklad med lite syrlighet och friskhet. Och tranbär är ju ett bär med dokumenterat goda egenskaper för hälsan, precis som mörk choklad. Caramel Intense är helt enkelt en chokladkaka för den njutningslystne, säger Charlotte Liljewall.

Lång företagshistoria

Den speciella och mjuka chokladsmaken som finns i alla Lindt & Sprünglis produkter har sin upprinnelse i en lång företagshistoria. Bolaget startades redan år 1845 som Sprüngli & Son. Några år senare uppfann Rodolphe Lindt en tillverkningsmetod, kallad ”conching”, där chokladen syresätts i en omsorgsfull process så att kakaons bitterhet mildras och chokladen blir len och krämig. Idag används den metoden av alla världens chokladtillverkare och den har bidragit till att Schweiz har fått världsrykte för sin fina choklad. Än idag är chokladmästarna de viktigaste personerna på Lindt & Sprüngli.

För att ladda ner högupplösta pressbilder:

Vid mer information kontakta gärna:

Charlotte Liljewall, produktchef  Lind & Sprüngli, 08-556 681 48, 0707-46 47 67, cliljewall@lindt.com

Elin Undén West, Vår pr-byrå, 08-660 02 53, 0733-50 26 25, elin.unden@varprbyra.se

Lindt & Sprüngli startades för över 160 år sedan och är internationellt erkända som marknadsledande inom premiumchokladsegmentet. Lindt & Sprüngli har ett brett produktutbud med närvaro i över 80 länder. Sedan 1986 är Chocoladefabriken Lindt & Sprüngli AG börsnoterade på den schweiziska börsmarknaden. För mer information besök www.lindt.com

Taggar: