3D-företag i Halmstad expanderar med hjälp av riskkapital

Report this content

3D-företag i Halmstad expanderar med hjälp av riskkapital Halmstadbaserade företaget LINK Visualisering Sverige AB tar in riskkapital från Malmöhus Invest AB och Ahlström & Partners AB. LINK arbetar med 3-D teknik för att effektivisera företagens produktutvecklings-processer. "Man brukar säga att en bild säger mer en tusen ord, vilket i allra högsta grad tydliggör vad detta handlar om", säger Per Ola Persson VD och huvudägare. Företag som IKEA och H&M använder idag virtuella bilder och animeringsteknik redan på idé stadiet i produktutvecklingsprocessen. Detta ger ett bättre underlag för beslut om vilka produkter som är värda att satsa på samt kapar tidsåtgången i affärsprocessen. Bilderna kan sedan återanvändas sedan i marknadsföring och vid lansering av produkten. Detta medför att man kan väsentligt förkorta tiden från idé till lanserad produkt. LINK Visualisering AB etablerades 1994 och har sedan dess haft en årlig tillväxt med ca 30 % per år och har idag ca 20 anställda. Kontor finns i Halmstad, Göteborg och Norrköping. Kunderna är bl.a. IKEA, Orrefors, H&M, Fagerhult, TetraPak, ABB, Autoliv, Emotron, HGF, Elimag, Nobel, AerotechTelub och Sveriges Television. LINKs kunder blir framgångsrika genom framför allt en möjlighet till snabbare produktlansering. Utvecklingskostnader sänks ofta med stora belopp och marknadsbearbetningen kan inledas snabbare, vilket kan innebära mycket stora förtjänstmöjligheter för LINKs kunder. "Acceptans och mognad för 3D-teknik är helt annorlunda idag, än för några år sedan. Nu ser företagen de kostnadsmässiga fördelarna", säger Per Ola Persson VD och huvudägare i Link Visualisering. "Engagemanget från våra investerare gör att vi får tillgång till värdefull erfarenhet och till ett stort och intressant kontaktnät. Nu kan vi satsa på en expansion!", säger en nöjd PerOla Persson. Malmöhus Invest AB (MIAB) är ett venture capital bolag med 20 års erfarenhet av aktivt ägande i entreprenörsledda mindre och medelstora bolag. Bolaget engagerar sig som minoritetsägare genom tillskott av kapital, kompetens och kontakter. Ahlström & Partners AB (A&P) är ett affärsutvecklingsföretag inriktat på att tillföra en kombination av erfarenhet, management och kompetens samt tillföra riskkapital till små och medelstora bolag. För ytterligare information v.v. kontakta: Per Ola Persson, VD Link Visualisering Sverige AB, 035-16 64 00 Håkan Nelson, VD MalmöhusInvest AB, 040-33 02 80 Jan Ahlström, VD Ahlström & Partners AB, 035-17 35 70 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/12/15/20001215BIT00680/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/12/15/20001215BIT00680/bit0002.pdf