Orrefors kortar ledtiderna i designprocessen med hjälp av Talking Pictures AB

Report this content

Orrefors kortar ledtiderna i designprocessen med hjälp av Talking Pictures AB Under våren och sommaren 2001 har Orrefors AB och Talking Pictures AB gjort ett pilotprojekt för att använda avancerad 3D-teknik i idé- och designprocessen. Syftet är att designers vid Orrefors ska skapa ett snabbare visuellt beslutsunderlag vid framtagning av nya produkter. Resultatet av pilotprojektet har blivit över förväntan för Orrefors. De medverkande formgivarna har uttryckt sin entusiasm över den unika kvalitet och mångfald som Talking Pictures presterat. "Den största kicken var när man kunde se, spara och göra en ny idé på kortare tid. Att utveckla sin tanke till något bättre än det var tänkt från början!", säger en av formgivarna. Orrefors har även funnit andra, mycket positiva "spin off"-effekter. Bland annat vid framtagning av fysiska prototyper och för kommunikationen med marknadsorganisationen och tillverkare. - Detta kommer helt säkert att intjäna både tid och pengar åt oss, säger Krister Köhnke, teknisk produktutvecklings-chef på Orrefors. Avtalet som slutits mellan företagen innebär att Orrefors nu tar steget fullt ut och använder tekniken kontinuerligt för alla sina formgivare. - Detta är mycket spännande för oss och bevisar än en gång att företagets grundidé håller, säger Per Ola Persson, stolt VD för Talking Pictures. Talking Pictures AB producerar visuell affärs-kommunikation, så kallade "talking pictures", samt utvecklar och säljer verktyg för 3D. Med hjälp av avancerad 3D-teknik kortas kundernas ledtider och deras konkurrens- kraft ökar. Talking Pictures finns i Halmstad, Göteborg och Norrköping med sammanlagt ca 20 anställda. Företaget ägs av Malmöhus Invest AB, Ahlström & Partners och verksamma personer i bolaget. För högre upplösning av bilden eller teknisk information kontakta Martin Enthed. Talking Pictures AB, Slottsmöllan, SE-302 31 Halmstad, phone +46 35 16 64 00, fax +46 35 16 64 10 e-mail info@talkingpictures.se www.talkingpictures.se [REMOVED GRAPHICS] ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/07/20011107BIT00340/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/07/20011107BIT00340/bit0002.pdf