Affärsjuridikens basverksamhet föll 18 procent 2002

Affärsjuridikens basverksamhet föll 18 procent 2002 Den europeiska marknaden för Mergers & Acquisitions; företagsfusioner och förvärv, gick ner 18 procent under 2002 jämfört med 2001. Detta bistra klimat har inneburit att konkurrensen mellan advokatbyråerna hårdnat. Rankinglistorna talar ett tydligt språk; Det är de advokatbyråer som erbjuder service i flera jurisdiktioner som är vinnarna. Linklaters toppar Thomson Financials lista över såväl nordiska som europeiska transaktioner under 2002. -Det var två stora transaktioner på den svenska marknaden under 2002; fusionen mellan Telia och Sonera och fusionen mellan Pfizer och Pharmacia. Linklaters Advokatbyrå deltog i båda, säger advokat Martin Börresen, ansvarig för Linklaters nordiska M&A-verksamhet. Thomson Financial, det kanske mest ansedda rankinginstitutet, släppte i dagarna sin rapport angående den europeiska M&A-marknaden 2002. Linklaters toppar 14 av de 20 europeiska listorna, även de nordiska, och behåller därmed sin marknadsledande position. - Resultaten talar för sig själva. Vi ser dem som ett kvitto på att vår unika möjlighet att koordinera och genomföra multi-jurisdiktionella M&A- transaktioner fungerar. Även vår satsning på den svenska marknaden med dess stora svenska börsbolag och våra goda relationer med de internationella investmentbankerna har gett utdelning, säger Martin Börresen. Två lysande undantag från den sviktande M&A-marknaden är Frankrike och Italien, där marknaden överraskande gick upp med 13 respektive 17 procent. Den genomsnittliga nedgången på M&A-marknaden i Europa var 18 procent under 2002. Tyskland var värst drabbat, med en nergång om 28 procent. Fallet på den brittiska marknaden var i linje med Europasnittet. - Återigen deltar vi i merparten av de transaktioner som förekommer på marknaden. Det visar att vårt fokus är rätt och att vi av klienterna ses som en kompetent partner i deras viktigaste och mest komplexa affärer, säger Rolf Johansson, verkställande direktör, Linklaters Advokatbyrå. Hela rapporten finns att hämta på www.waymaker.se. Som ett led i renodlingen av den internationella profilen har Linklaters Lagerlöf i Sverige bytt namn till Linklaters. För mer information, kontakta: Martin Börresen, Gruppchef, M&A Corporate, Linklaters Advokatbyrå; tel:08-665 66 98. Mobil: 070-326 66 98. E-post: martin.borresen@linklaters.com Malin Thalin, Informationschef, Linklaters Advokatbyrå, tel08-665 67 85, mobil: 070-326 67 85. E-post: malin.thalin@linklaters.com M&A League Tables - 4th Quarter 2002 (01/01/02 - 31/12/02) Thomson Financial Table Rank Deal No. Rank Rank Rank Ran 2002 Value of Q3 Q2 Q1 k ($mill Dea 2002 2002 2002 200 ions) ls 1 European Target or 1 187 216 1 1 1 1 European Acquiror Based on deals completed or unconditional European Target or 1 134 233 1 1 1 1 European Acquiror Based on deals announced European Target, Any 1 173 200 1 1 1 1 Acquiror Nation Based on deals completed or unconditional European Target, Any 1 123 218 1 1 1 1 Acquiror Nation Based on deals announced French Target or Acquiror 1 32 30 3 2 2 3 Based on deals completed or unconditional French Target or Acquiror 4 21 28 - - - 2 Based on deals announced German Target or Acquiror 3 50 41 5 3 3 5 Based on deals completed or unconditional German Target or Acquiror 5 20 43 - - - 9 Based on deals announced Italian Target or Acquiror 1 14 17 1 1 4 1 Based on deals completed or unconditional Italian Target or Acquiror 2 11 18 - - - 1 Based on deals announced Nordic Target or Nordic 1 17 22 1 1 1 1 Based on deals completed or unconditional Nordic Target or Nordic 1 15 28 - - - 1 Based on deals announced Spanish Target or Acquiror 2 4 11 2 3 2 1 Based on deals completed or unconditional Spanish Target or Acquiror 5 7 10 - - - 1 Based on deals announced UK Target or Acquiror 1 94 72 2 1 8 - Based on deals completed or unconditional UK Target or Acquiror 1 73 69 1 1 2 - Based on deals announced UK Target, Any Aquiror 1 74 50 - - - 1 Based on deals completed or unconditional UK Target, Any Acquiror 1 54 48 - - - 1 Based on deals announced Worldwide Rankings 1 216 360 2 1 3 14 Based on deals completed or unconditiona by value Worldwide Rankings 1 226 295 1 1 1 9 Based on deals announced by value ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/08/20030108BIT00100/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/08/20030108BIT00100/wkr0002.pdf Hela rapporten