Förändrade ägarpolicies

Förändrade ägarpolicies I kölvattnet av de amerikanska företagsskandalerna har ägarfunktionen i börsföretagen hamnat i fokus. Bristande styrning och kontroll, bl.a. från ägarna, har angetts som en av förklaringarna. I Sverige, liksom i USA, Storbritannien och en mängd andra länder, har de kapitalförvaltande institutionerna - försäkringsbolag, aktiefonder m.fl. - under senare år seglat upp som våra nya storägare. Ägarmakten har dock inte utnyttjats i någon större utsträckning vilket dock gradvis håller på att förändras. Kravet på att institutionerna skall betrakta sin ägarmakt som en tillgång som därmed bör utnyttjas infördes först i USA. Motsvarande krav börjar nu även ställas i Sverige. En del av denna trend är utfärdandet av ägarpolicies. - Från ett fåtal har antalet ägarpolicies exploderat det senaste året. Inför årets stämmor har flera institutioner och andra ägare, mot bakgrund av sina ägarpolicies, uttalat sig i flera olika frågor - kvinnorepresentation i styrelsen, utformning av incitamentsprogram, revisionsprocessen m.m., säger Björn Kristiansson vid Linklaters Advokatbyrå, som har sammanställt alla svenska ägarpolicies tillsammans med ett antal andra policydokument i boken Svenska Ägarpolicies från Företagsjuridik Nord & Co AB. Det är inte bara institutionerna som utfärdat ägarpolicies, även svenska staten, investmentbolag och andra aktörer på aktiemarknaden har i policydokument anfört sina synpunkter i en mängd olika frågor. Ägarpolicies innehåller förutom information om hur ägarna avser att agera, krav på börsbolagen. Dessa krav kan exempelvis gälla hur styrelsen skall utses, vad som skall gälla vid riktade emissioner, etc. - När ägarna nu ställer högre och tydligare krav på både sig själva och på bolagen, finns det ännu större anledning än tidigare att sätta sig in i hur ägarna ställer sig till olika frågor. Också för rådgivarna är det viktigt att känna till ägarnas inställning, säger Björn Kristiansson. Boken Ägarpolicies ges ut i början av juni och innehåller en detaljerad sammanställning av samtliga de krav och synpunkter i ägarfrågor som ställs av svenska staten, AP-fonderna, fondbolag, försäkringsbolag, investmentbolag, Aktiespararna och andra policyutgivare. Björn Kristiansson är Know How Officer vid Linklaters Advokatbyrå och har lång erfarenhet av börsrelaterade frågor. För mer information, kontakta: Björn Kristiansson, Know-How Officer, Linklaters Advokatbyrå; tel: 08-665 6613. Mobil: 070-326 6613. E-post: bjorn.kristiansson@linklaters.com. Malin Thalin, Informationschef, Linklaters Advokatbyrå, tel 08-665 6785. Mobil: 070-326 6785. E-post: malin.thalin@linklaters.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/05/20030605BIT00250/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/05/20030605BIT00250/wkr0002.pdf