Linklaters toppar första halvåret 2003

Linklaters toppar första halvåret 2003 Linklaters Advokatbyrå genomför, under första halvåret 2003, 24 stora nordiska transaktioner till ett totalt värde av omkring 7,1 miljarder US- dollar. Detta ger en total marknadsandel om 23,6 procent av den nordiska M&A-marknaden (företagsfusioner och förvärv) samt en förstaplats i Thomson Financials rankinglista som släpptes idag. Linklaters behåller därmed sin marknadsledande position från 2002, då advokatbyrån toppade samtliga rankinglistor på området. Vi har varit inblandade i de flesta stora transaktioner på den svenska marknaden hittills i år. Bland annat har vi biträtt i fusionen som skapade Sveriges största träindustriföretag och i den största fastighetsrelaterade affären i Sverige på 25 år. Vi har också biträtt i flera av de största svenska finansierings- och leasingtransaktionerna hittills i år. Till detta kommer de stora internationella transaktioner som vi kontinuerligt biträder i, säger advokat Martin Börresen, ansvarig för Linklaters nordiska M&A-verksamhet. Under första halvåret 2003 är Linklaters rådgivare i 24 stora transaktioner till ett totalt värde av omkring 7,1 miljarder US-dollar. Detta visar på en total marknadsandel om 23,6 procent i Norden. Ingen annan advokatbyrå i Norden kom i närheten av detta. Vi ser detta som ett kvitto på att klienter väljer den advokatbyrå som bäst kan driva projekt och se till att de leder till önskat resultat. Linklaters har under en längre tid byggt upp kapacitet för att kunna hantera större transaktioner på ett för klienter så fördelaktigt sätt som möjligt, och detta gäller särskilt transaktioner som berör flera jurisdiktioner, säger advokat Martin Börresen. Linklaters har under en längre period satsat särskilt på kunskapssystem och på utveckling och systematisering av branschkunskap. Det innebär att den kunskap våra jurister och advokater besitter inom olika juridiska områden och inom branschområden, systematiseras och sprids. Klienter får därmed tillgång till kvalitetssäkrade produkter som är anpassade till just deras förhållanden. Se bilaga 1 för rankinglistan i sin helhet. För mer information, kontakta: Advokat Martin Börresen, Gruppchef M&A Corporate, Linklaters Advokatbyrå; tel: 08-665 66 98. Mobil: 070-326 66 98. E-post: martin.borresen@linklaters.com Malin Thalin, Informationschef, Linklaters Advokatbyrå, tel 08-665 67 85, mobil: 070-326 67 85. E-post: malin.thalin@linklaters.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/04/20030704BIT00550/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/04/20030704BIT00550/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/04/20030704BIT00550/wkr0003.xls Bilaga