Corona leder till nya idéer i city

Covid-19 har satt tänderna i stadskärnan och många verksamheter har det tufft. Men i ansträngda lägen skapas också nya idéer och lösningar. Varianter av take away för frukost, lunch, fika och middag, specialpåse för fredagsmyset, färdigpackade paket som betalas utanför butiken – och nu möjligheten till gratis hemleverans med elcyklar från Linköpings cykelpool.

Innerstaden har en tuff period nu, som många andra i samhället, och då behöver vi alla kraftsamla och hitta nya innovativa lösningar. Vi försöker stötta på alla sätt vi kan, med kommunikationskampanjer, inspiration och från idag även med elcyklar som handlarna kan låna gratis för hemleveranser till de som behöver vara hemma, säger David Nilsson, vd på Citysamverkan. Kanske kan det göra att äldre, sjuka eller personer i karantän kan få tillgång till varor de behöver. Eller att man bara skickar hem en varm tanke i form av en gåva till någon som behöver det.

Stort stöd från Linköpingsborna

Att fler hjälper till med nya lösningar och idéer uppskattas av verksamheterna i innerstaden. Det nya samarbetet med elcykelpoolen får tummen upp.

- Det är färre människor på stan just nu, vilket vi har full förståelse för. Samtidigt känner vi ett stort stöd från de som kommer in till butiken. De är glada och stöttande och det känns väldigt härligt. Lösningen med elcyklarna tyckte vi var bra och läglig, och kan säkert öppna upp lite fler möjligheter för oss att få hem varor till våra kunder på ett enkelt och miljösmart sätt, säger Petra Larsson och Carina Hanski på butiken No 36.

Kampanj för det lokala

I dagarna gick Citysamverkan också ut med en kommunikationskampanj i framförallt sociala medier för att uppmuntra och påminna Linköpings invånare att stötta det lokala, på de sätt man kan och vill.

- En vanlig dag är vår stadskärna full av människor som shoppar, äter gott, strosar omkring och umgås. Men just nu är vardagen ganska ovanlig. Vi förstår så klart människors oro, men vi vill samtidigt berätta att det aldrig har varit så viktigt att stötta de lokala aktörerna som nu, om vi vill ha kvar dem när vår vardag blir som vanligt igen, säger David Nilsson. Jag hoppas människor fortsätter att handla från innerstaden, om än genom take away, e-handel från de lokala aktörerna, eller numera med bikeaway-beställningar.

Mer flexibla öppettider

Tidigare har innerstadens aktörer haft samma öppettider, med några få undantag, men framöver kommer det att vara mer flexibelt och upp till varje verksamhet. Under perioden 19 mars-31 mars är de rekommenderade minimiöppettiderna:

måndag-fredag: kl. 11-18 (tidigare 10–19)

lördag: kl. 12-16 (tidigare 10–17)

söndag: 12–15 (tidigare 10–16)

För mer information vänligen kontakta

David Nilsson, vd Citysamverkan
Mejl: david@linkopingsinnersta.se

No 36
Petra Larsson, t
el: 0703-45 62 25Carina Hanski, tel: 0709-10 91 10

Linköpings innersta är hjärtat i staden, med trevliga och genuina miljöer, gångstråk och personliga butiker. Här finns drivna entreprenörer med spännande idéer som ser till att staden får liv och puls. Och här möts dagligen tusentals människor för att shoppa, äta en bit mat, ta en kaffe eller bara strosa längs gatorna. Alla är välkomna till Linköpings innersta. Linköpings hjärta.

Taggar: