Lekfulla satsningar i Linköping city: ”Stadskärnan ska bli roligare för barn”

Innerstadens gator är kanske inte den självklara platsen för barn. Men det ska det bli ändring på nu. City ska bli roligare, mer lekfullt och därmed locka fler barnfamiljer. Ett första steg är ett samarbete med LassaMajas Detektivbyrå och en mer barnanpassad Sommargågata.

Först ut för en mer lekfull stadskärna är att tio elskåp byter skepnad och får LasseMajas Detektivbyrås välkända motiv. Elskåpen finns utplacerade i innerstadens centrala delar och kommer bjuda barnen på tävlingar och utmaningar under hela sommaren.

— Vår stadskärna erbjuder inte så mycket roligt för barnen, men det är lika mycket deras innerstad som det är de vuxnas, menar Jessica Stille Törnqvist, VD för Linköpings Innersta/Linköpings City Samverkan.

— Barnfamiljer är samtidigt en betydande målgrupp för stadskärnans aktörer och det är viktigt att det finns besöksanledningar för alla familjemedlemmar, fortsätter Jessica Stille Törnqvist.

För LasseMajas Detektivbyrå är det här ett värdefullt samarbete.

— Vi tror att många av stadskärnans besökare skulle uppskatta Deckarhuset i Gamla Linköping och det här är en möjlighet för oss att visa att vi finns. Det finns många kluriga mysterier att hjälpa Lasse och Maja med, säger Sofia Dalborg, VD på LassaMajas Deckarhus.

Lekanpassad Sommargågata

Även årets Sommargågata anpassas för de yngre gästerna. Utöver anpassningar för lek och rörelse finns Folkets lekrum på Stora torget, med spel och leksaker för barnen.

— Sommargågatan är en välkänd och uppskattad satsning och det är väldigt roligt att vi får in mer lek och roligheter i området, säger Jessica Stille Törnqvist.

Mer information om aktiviteterna kring elskåpen kommer att finnas tillgängligt på linkopingsinnersta.se under vecka 26.

För mer information vänligen kontakta

Jessica Stille Törnqvist, VD Linköpings innersta/Linköping City Samverkan AB
E-post: jessica@linkopingsinnersta.se

Sofia Dalborg, VD LasseMajas Deckarhus