Linné Group förvärvar danska internetföretaget Mousehouse

Linné Group förvärvar danska internetföretaget Mousehouse Linné Group har ingått ett intentionsavtal om att förvärva det danska internetkonsultföretaget Mousehouse. Förvärvet kommer att genomföras med aktier i Linné Group. Linné Group förvärvar 100% av det danska internetkonsultföretaget och köpet genomförs med aktier i Linné Group. Förvärvet är villkorat av en sedvanlig due-dilligence process. Intentionsavtalet om förvärv av Mousehouse är det senaste i en rad europeiska förvärv i enlighet med den plan som tidigare presenterats. Mousehouse grundades i Köpenhamn 1995 av bland andra nuvarande ägaren och VDn Caroline Söeborg Ohlsen. Bolaget har idag 25 anställda och en omsättning på 11 MDKR, och har varit lönsamma de senaste åren. Bland företagets kunder märks bland andra BG Bank, Codan, Triumph, Mobilix, Coloplast, Damgaard, Bonniers och Öresundskonsortiet. - Mousehouse prisbelönta kreativa kompetens inom affärsutveckling via internet gör dem till den mest attraktiva partnern till Cell/Linné Group i Danmark, säger Jan Carlzon styrelseordförande i Linné Group. - Vi har varit mycket kräsna i valet av partner och noggrant analyserat olika uppköpskandidater. Kravet har varit att bolaget ska ha ett uttalat lönsamhetstänkande, vara ett företag med en stark ledning och med en intressant kundstock. Genom förvärvet stärker vi vår nordiska närvaro inte minst viktigt då allt fler internationella kunder ser Norden som en marknad, inte minst vår europeiska partner General Electric Corporation, säger Jessica Staël von Holstein ansvarig för utländska förvärv i Linné Group. - Vi anser att Linné Group är det starkaste internetkonsultföretaget i Skandinavien, särskilt på det strategiska och tekniska området. Att affären kommer att genomföras i form av aktier i bolaget är särskilt intressant, eftersom vi har förväntningar på att Linné Groups ambition om en kraftig internationell expansion kommer att lyckas, säger Caroline Söeborg Ohlsen, VD i Mousehouse. För ytterligare information: Anna Hammarskiöld, informationschef: 08-522 041 32, 0709-56 51 32 Marcus Bäcklund, koncernchef, 08-522 040 00, 0709-56 51 08 Jessica Staël von Holstein, 08-522 040 00, 0709-56 51 35 Internetföretaget Linné Group AB (publ) är noterat på Stockholms Fondbörs O-lista. Koncernen är genom samgående med Cell Consulting Group AB och New Media Science ASA Skandinaviens största företag för konsulttjänster inom strategisk e-business. Företaget har ett unikt antal kvalificerade konsulter med arbetslivserfarenhet från företag som Andersen Consulting, Boston Consulting Group och McKinsey&Co. Koncernen har verksamhet i Stockholm, Oslo, Göteborg och Malmö. I koncernen ingår Propello film&tv och Caesar Affärssystem. Bland kunderna finns bland andra Volvo, Renault, Saab, Bank Nationale de Paris, Ericsson, Astra-Zeneca, Procordia, De norske Bokklubbene, Svenskt Flyg, Micro Bildelar, Bonnier, Torget (Posten) och Electrolux Home. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/10/19/19991019BIT00420/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/10/19/19991019BIT00420/bit0002.pdf