Linné Group ingår intentionsavtal med franskt internetföretag

Report this content

LINNÉ GROUP INGÅR INTENTIONSAVTAL MED FRANSKT INTERNETFÖRETAG Linné Group har ingått ett intentionsavtal om köp av franska internetkonsultföretaget Voove Groupe SA. Förvärvet kommer att genomföras med emitterade aktier i Linné Group. Förvärvet av det franska internetkonsultföretaget kommer att genomföras med nyemitterade aktier i Linné Group där Linné i första skedet köper 51% av Voove och där resterande 49% förvärvas under en period av tre år i relation till måluppfyllelse under perioden. Förvärvet är villkorat av en sedvanlig due- dilligence process. Intentionsavtalet om förvärv av Voove är det första i en rad planerade europeiska förvärv i enlighet med den strategi som lagts fast och som i första skedet innebär etablering och närvaro bland annat på marknader som Frankrike, Tyskland och England. Voove förväntas bland annat bli GE´s franska leverantör, inom ramen för det samarbete som aviserades förra veckan mellan GE och Linné Group. Inledningsvis kommer därför stora resurser att satsas på kompetensöverföring mellan Linné Group och Voove för att säkerställa att processer, rekrytering och arbetsmetodik håller samma nivå och kvalitet i respektive land. Voove grundades i Paris 1998 av Mondher Abdennadher, Patrick Dalbin och Philippe Schiepan, och har idag 30 anställda. På kort tid har bolaget positionerat sig som ett av de mest lönsamma i branschen och beräknas under 1999 omsätta 41 MSEK och uppvisa ett positivt resultat. Bland företagets kunder märks bland andra France Telecom, Citroën, L´Oreal och Pinault- Printemps-La Redoute (där bland annat svenska Ellos ingår) - Vi har varit mycket kräsna i valet av partner och noggrant analyserat olika uppköpskandidater. Kravet har varit att bolaget ska ha ett uttalat lönsamhetstänkande, vara ett företag med en stark ledning och en uttalat stark intern managementkultur och fungera som en del i vårt "one-global-firm" koncept säger Marcus Bäcklund, koncernchef på Linné Group. - Vi ser Frankrike som en strategiskt viktig marknad för vår expansion. Voove har på kort tid etablerat sig som en av de ledande aktörerna i Frankrike inom strategisk affärsutveckling och de arbetar med ett stort antal intressanta kunder, säger Jessica Staël von Holstein, ansvarig för internationella förvärv. För ytterligare information: Anna Hammarskiöld, informationschef: 08-522 040 00, 0709-56 51 32 Marcus Bäcklund, koncernchef, 08-522 040 00, 0709-56 51 08 Jessica Staël von Holstein, 08-522 040 00, 0709-56 51 35 Internetföretaget Linné Group AB (publ) är noterat på Stockholms Fondbörs O-lista. Koncernen är genom samgående med Cell Consulting Group AB och New Media Science ASA en av Skandinaviens största enheter för marknadskommunikation och affärsutveckling baserad på nya digitala media, såsom Internet, digital-TV och Wireless Application Protocol, WAP. Företaget är placerat högst upp i värdekedjan, med fullservicetjänster inom e-Business. Linné Groups kunder återfinns till största delen i stora företags ledningar där de arbetar med strategisk rådgivning, högkvalitativa lösningar och komplex problemlösning. Företaget har ett unikt antal kvalificerade konsulter med arbetslivserfarenhet från företag som Andersen Consulting, Boston Consulting Group och McKinsey&Co. Koncernen har verksamhet i Stockholm, Oslo, Göteborg och Malmö. I koncernen ingår Propello film&tv och Caesar Affärssystem. Bland kunderna finns bland andra Volvo, Renault, Saab, Bank Nationale de Paris, Ericsson, Astra-Zeneca, Procordia, De norske Bokklubbene, Svenskt Flyg, Micro Bildelar, Bonnier, Torget (Posten) och Electrolux Home. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/09/03/19990903BIT00150/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/09/03/19990903BIT00150/bit0002.pdf