Linné Groups samgående med Cell och NMS - skilda bedömningar i redovisningsfrågan Linné Groups revisorer och rådgivare i samgåendeprocessen med Cell och NMS anser att samgåendet är att bedöma som en pooling och att därför redovisning enligt poolningsmetoden är förenlig med god redovisningssed. Redovisningsrådets akutgrupp har kommit till en annan bedömning: "Poolningsmetoden är..inte tillämplig." Val av redovisningmetod vid ett samgående mellan Linné Group AB, Cell Consulting Group AB och New Media Science ASA lämnar utrymme för många tolkningar. Frågan är av största vikt för bolaget. Förvärvsmetoden innebär krav på redovisning av uppkommen goodwill som beräknas till 369 MSEK att avskrivas över 20 år. Av detta skäl har styrelsen i Linné Group under hand haft flertal överläggningar med Stockholmsbörsen, bolagets egna revisorer och rådgivarna i samgåendeprocessen. Börsen har låtit bolaget förstå att om bolaget framhärdar poolningsmetoden kan frågan komma att hänskjutas till Börsens disciplinnämnd. Styrelsen har beaktat detta och fattat följande beslut: - Samgåendet som sådant skall genomföras. -Bolagets redovisning enligt poolningsmetoden är villkorad av att Börsens disciplinnämnd beslutar att redovisning enligt poolningsmetoden inte strider mot god redovisningssed. -Om så ej är fallet är förvärvsmetoden tillämplig. Mot bakgrund av frågans komplexitet kommer bolaget från och med delårsrapporten för perioden januari-september 1999 att lämna kompletterande information, där det framgår vilka effekter på koncernens resultat och ställning valet av olika redovisningsmetoder medför. Ev frågor besvaras av: Cecilia Hellman Informationsansvarig, Linné Group AB (publ) Tel vx +46 31722 10 00, ank 1009 Mobil +46 739 733 009 E-mail: cecilia.hellman@linnegroup.com Gino Vettese VD, Linné Group Tel vx +46 31722 10 00, ank 1002 Mobil +46 739 733 002 E-mail: gino.vettesse@linnegroup.com Håkan Juserius Ekonomi- och finanschef Tel vx +46 31722 10 00, ank 1007 Mobil +46 739 733 007 E-mail: hakan.juserius@linnegroup.com Internetföretaget Linné Group AB (publ) är noterat på Stockholms Fondbörs O- lista. Koncernen har verksamhet i Stockholm, Oslo, Göteborg och Malmö. Linné Group är inriktat på digital marknadskommunikation inom nya media. I koncernen ingår Propello film&tv och Caesar Affärssystem. Bland kunderna finns bland andra Volvo, Saab, Ericsson, Astra-Zeneca, Procordia, Svenskt Flyg, Micro Bildelar och Electrolux Home. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/08/24/19990824BIT00570/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/08/24/19990824BIT00570/bit0002.pdf