• LINNÉ GROUP/

Linné Groups styrelse fattar beslut om emission av skuldebrev förenat med avskiljbara optionsrätter till GE Mot bakgrund av vad som kommunicerats i pressmeddelande den 25 augusti 1999 har styrelsen, med stöd av bemyndigande från extra bolagsstämma den 24 augusti 1999, fattat beslut om emission av skuldebrev förenat med 333.333 avskiljbara optionsrätter. Emissionen som sker med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, har tecknats av GE Equity och utgör del av den överenskommelse som slutits mellan bolagen den 25 augusti 1999. Optionsrätterna motsvarar 2 % av kapital och röster i Linné Group AB, efter samgåendet mellan Linné Group AB, Cell Consulting Group AB och New Media Science ASA. Vid full utspädning motsvarar optionsrätterna 1,8 % av kapital och röster i Linné Group. Utöver detta äger GE Equity som ett resultat av samgåendet, 3,8 % av Linné Group AB. Skälen till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att bolaget önskar erbjuda GE möjlighet att bli delägare i bolaget. Teckningskursen till vilken teckning av nya aktier kan komma att ske uppgår till 75 kronor per aktie, vilket var den aktuella kursen vid tidpunkten för överenskommelsen. Optionsrätten kan utnyttjas under tiden 1/1 2001 till och med den 30/6 2001. Möjligheten att nyttja optionsrätten är villkorad av att GE Equitys moderbolag General Electric Corporation (GE), direkt eller genom sina dotterbolag, köper konsulttjänster av Linné Group AB till ett värde av minst 5 miljoner kronor. Villkoret innebär att GE´s beställande bolag har rätt att nyttja fler optionsrätter ju större intäkter respektive bolag genererar för Linné Group AB, enligt en överenskommen formel. För maximalt utnyttjande av teckningsoptioner måste GE köpa tjänster till ett värde av 100 miljoner kronor, under en 16-månaders period. Villkoren för teckning har fastställts genom förhandling som i övrigt bland annat innebär att GE, enligt ett separat avtal, nyligen utsett Linné Group AB till strategisk e-businesspartner. Linné Group AB är det enda bolag i Europa som idag åtnjuter ett sådant avtal med GE. Avtalet med GE är av stor strategisk betydelse för Linné Group AB som har ambitioner att expandera kraftigt i Europa under det närmaste halvåret, vilket säkerställs och underlättas genom avtalets utformning och villkor. Ytterligare information: Anna Hammarskiöld, informationschef, 08-456 33 32, 0709-56 51 32 Marcus Bäcklund, koncernchef, 08-522 040 00, 0709-56 51 08 Jan Carlzon, styrelseordförande, 08-545 035 04, 070-731 06 20 Internetföretaget Linné Group AB (publ) är noterat på Stockholms Fondbörs O- lista. Koncernen är genom samgående med Cell Consulting Group AB och New Media Science ASA Skandinaviens största internetkonsultföretag för affärsutveckling genom nya digitala media. Koncernen har verksamhet i Stockholm, Oslo, Göteborg och Malmö. I koncernen ingår Propello och Caesar Business System AB. Bland kunderna finns bland andra Volvo, Renault, Saab, Bank Nationale de Paris, Ericsson, Astra-Zeneca, Procordia, De norske Bokklubbene, Svenskt Flyg, Micro Bildelar, Bonnier, Torget (Posten) och Electrolux Home. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/09/16/19990916BIT00070/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/09/16/19990916BIT00070/bit0002.pdf