LinnéData köper InfiniCom AS och förvärvar 100% av Indicom AS

Report this content

LinnéData köper InfiniCom AS och förvärvar 100% av Indicom AS. LinnéData expanderar ytterligare i Norge och har i dag, 26 februari, 1999 tecknat ett "letter of intent" för att köpa internetföretaget InfiniCom AS. LinnéData har påkallat den option i Indicom AS som erhölls under december 1998. Detta innebär att LinnéData under februari äger 100% av bolaget. LinnéData är ett av Nordens största internet/nya mediaföretag och har idag ca 300 medarbetare. LinnéDatas företagsstrategi är att leverera nästa generations marknadskommunikationslösningar. Bolaget är noterat på SBI-listan i Sverige och hade 1998 en omsättning på 223 MSEK. Resultatet före goodwill och finansnetto var 15,3 MSEK. InfiniCom AS är ett av Norges mest fokuserade företag på lösningar och tjänster för handel och dialog på Internet. Utöver att erbjuda traditionella lösningar för E-handel, jobbar InfiniCom AS med att finna nya innovativa lösningar för internetutvecklingen. Exempel på detta arbete är succén med lösningar för interaktiv handel (auktion) och databaserad e-maildialog. Bland kunderna återfinns bland annat Online klubb, Din Side, Telia, ebud, Internetto, Resirk, AS Frankering, Jubii (Danmark) och Infosto (Finland). InfiniCom hade under 1998 en omsättning på ca 7 MNOK och 10 medarbetare. -InfiniCom har skaffat sig ett gott namn i inom branschen i Norge och kommer att tillföra LinnéData ytterligare kompetens inom nätbaserad interaktiv handel, systemintegration och webbutveckling. InfiniCom AS har en mycket kompetent konsultavdelning som passar bra ihop med redan befintliga resurser. Tillsammans med dotterbolagen Linné Indicom och Caesar har vi nu 35 medarbetare i Oslo. Detta ger oss möjlighet att fortsätta agera seriöst inom vår nisch; interaktiv handel, webbutveckling, multimedia och lösningar för marknadsföring/säljstöd säger Tom Buhl Adm. Direktör i Linné-Indicom. -LinnéData är en mycket bra ägare för oss. LinnéDatas fokus på lösningar för effektiv marknadskommunikation gör att vi kompletterar varandra bra inom handel och dialog på Internet. Vi får betydande stordriftsfördelar och har nu tillgång till resurser och kompetens genom hela LinnéDatakoncernen. Vi ser också att e-handel och multimedia smälter samman och det skall bli spännande att se vad vi kan få ut med byggklossar som; e-handel, auktioner, e- maildialog, sälj- och marknadssystem, multimedia, 3D, TV-produktion och Virtual Reality - säger daglig ledare Göran Hüllert i InfiniCom AS. InfiniCom AS kommer att fortsätta som ett eget bolag inom LinnéDatakoncernen med fokus på handel och dialog på Internet. Samtliga medarbetare är positiva till ägarskiftet och strategiska leverantörer har också ställt sig positiva till transaktionen. InfiniCom AS kommer under 1999 att byta namn och flytta ihop med Linné-Indicom och Caesar Affärssystem. För mer information: Göran Hüllert Daglig Leder - InfiniCom AS E-mail: guran@infinicom.no www.infinicom.no Telefon: +47 2203 4884 Mobil: +47 930 97 830 Tom Buhl Administrerande Direktör - Linné-Indicom AS E-mail: tbuhl@linne-indicom.no www.linne-indicom.no Telefon: +47 2300 5600 Gino Vettese Konsernchef - Linné Data AB (publ) E-mail: gino.vettese@linnedata.se www.linnedata.se Telefon: +46 31 722 10 02 Mobil: +46 739 733 002 LinnéData AB (publ) är ett internetföretag registrerat på SBI-listan. Koncernen har 300 anställda med verksamhet i Stockholm, Oslo, Göteborg samt Öresundsregionen. LinnéDatas verksamhet är inriktad på digital marknadskommunikation med fokus på strategiska helhetslösningar för Internet, intranät, extranät, e-handel, multimedia, sälj- och marknadssystem samt film- och TV-produktion. Koncernen omfattas av dels tjänsteverksamheten LinnéData och Propello film&tv samt en produktverksamhet bestående av Caesar Affärssystem. Bland kunderna finns bland andra Volvo, Saab, Ericsson, Astra, Procordia, Svenskt Flyg, Micro Bildelar (IKEA) och Electrolux Home. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/02/26/19990322BIT00190/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/02/26/19990322BIT00190/bit0002.pdf