LinnéData ökar vinsten och uppnår målen 1998

Report this content

LinnéData ökar vinsten och uppnår målen 1998 LinnéData uppvisar stark tillväxt kombinerat med en kraftig resultathöjning 1998. Företaget har fokuserat sin verksamhet och gått in på nya marknader. Framtiden ser positiv ut och under 1999 förväntas en tillväxt på över 50% samt ökade marginaler. Styrelsen planerar för att LinnéData kommer att vara noterat på Stockholms Fondbörs O-lista innan utgången av april månad 1999. "Det är vår avsikt att kunna gå in på O-listan i rask takt" säger Gino Vettese, koncernchef LinnéData AB. Koncernens omsättning ökade och uppgick till 222,8 MSEK, vilket är en ökning med 47,1% jämfört med 1997. Resultatförbättring med 22,4 MSEK jämfört med 1997 ger ett resultat före goodwill och finansnetto på 15,3 (-7,1) MSEK. Resultatet före skatt uppgick till 10,1 (-9,8) MSEK. Idag står uppdragen inom Internet- och multimedialösningar för 75% av LinnéDatas totala omsättning. Internet och multimedia är också de snabbast växande områdena. "Det är glädjande att kunna uppvisa ett positivt resultat i en snabbväxande bransch som andra har svårt att klara sig i" fortsätter Gino Vettese. "Att vi har lyckats beror på vår fokusering på IT för marknadskommunikation" säger han vidare. Tjänsteverksamheten fortsatte sin positiva utveckling. Omsättningen för 1998 var 160,2 MSEK, vilket kan jämföras med 98,2 MSEK för 1997. Resultat före finansnetto var 9,1 MSEK (4,7). En fortsatt stark expansion förväntas på nuvarande etableringar genom förvärv och organisk tillväxt. Under december förvärvade LinnéData delar av det norska multimediaföretaget Indicom AS av Telenor Venture AS. Caesar Affärssystem växte starkt, både i omsättning, resultat och antal medarbetare. Försäljningen av licenser mer än fördubblades under 1998 jämfört med föregående år. Intentia, representerat i 44 länder, bidrog till Caesars ökade internationalisering genom att sälja Caesars produkter under namnet Movex SMS. Den ökade internationaliseringen har medfört nya marknader i främst Europa och USA under 1998. Resultat före skatt blev för 1998 3,2 (-4,8) MSEK. Omsättningen ökade med 107% jämfört med 1997 och uppgick 1998 till 55,8 (27,0) MSEK. Av omsättningen utgjorde 25% internationell försäljning. LinnéData AB (publ) är ett internetföretag registrerat på SBI-listan. Koncernen har 300 anställda med verksamhet i Stockholm, Oslo, Göteborg samt Öresundsregionen. LinnéDatas verksamhet är inriktad på digital marknadskommunikation med fokus på strategiska helhetslösningar för Internet, intranät, extranät, e-handel, Corporate Business Memory samt film- och TV- produktion. Koncernen omfattas av dels tjänsteverksamheten LinnéData och Propello Film&TV samt en produktverksamhet bestående av Caesar Affärssystem. Bland kunderna finns bland andra Volvo, Saab, Ericsson, Astra, Procordia, Svenskt Flyg och Micro Bildelar (IKEA). För ytterligare information vänligen kontakta Cecilia Hellman Gino Vettese Informationsansvarig, LinnéData AB (publ) Koncernchef, LinnéData AB Tel 031-722 10 09 Tel 031-722 10 02 Mobil 0739-73 30 09 Mobil 0739-733 10 02 E-mail cecilia.hellman@linnedata.se E-mail gino.vettese@linnedata.se Håkan Juserius Ekonomiansvarig, LinnéData AB (publ) Tel 031-722 10 07 Mobil 0739-73 30 07 e-mail hakan.juserius@linnedata.se Bilaga: Bokslutskommuniké ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/02/05/19990322BIT00240/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/02/05/19990322BIT00240/bit0002.pdf