• Linxon/

Linxon levererar nyckelfärdigt 400 kV-ställverk till Svenska kraftnät för projekt i Storuman

Linxon, ett samriskbolag mellan ABB och SNC-Lavalin, ska uppgradera ett 400 kV-ställverk i Storuman på uppdrag av Svenska kraftnät. Ordern är värd drygt 200 miljoner kronor och består av ett luftisolerat ställverk (Air Insulated Switchgear - AIS) som kommer att modernisera kraftnätet.

Uppgraderingen är del av Svenska kraftnäts reinvesteringsprogram i 400 kV-nätet och det nuvarande ställverket börjar närma sig slutet av sin livslängd. Ett nytt modernt ställverk med senaste tekniken kommer bidra till en ökad tillgänglighet och möjliggöra högre överföringskapacitet i nätet.

“Vi är glada över att få en ny order av Svenska kraftnät, och  ser fram emot att leverera en tillförlitlig och hållbar 400 kV nyckelfärdig lösning till projektet”, säger Frederic Trefois, vd för Linxon. “Denna order kommer att verkställas med hjälp av vårt starka erbjudande och fina samarbete mellan ABB och SNC-Lavalin, vilket bör ge ett ökat mervärde till vår kund Svenska kraftnät”.

Ställverket ligger vid vattenkraftstationen Grundfors, i Umeälven utanför Storuman. Ställverket behövs dels för att koppla vattenkraften till stamnätet och dels som en knutpunkt i nätet. Det kalla klimatet i norr ställer extra höga krav på högspännings-utrustningen och även uppförandet och bygget av projektet.

Åtagandet för Linxon inkluderar projektledning, ingenjörsarbete, kraftutrustning, design, anläggningsarbete samt mekanisk och eletrisk installation och slutligen igångkörning av anläggningen. Dessutom ska två befintliga transformatorer (350 and 750 MVA) och två kraftreaktorer flyttas. Slutligen så ska det befintliga  400 kV ställverket rivas.

Eftersom detta är ett helhetsåtagande, så kommer Linxon även att välja ut och koordinera lokala underleverantörer för anläggningsarbetet, installation och igångkörning av ställverket. Projektet planeras att bli klart i slutet av 2023.

“Linxon-teamet i Sverige är hedrade över förtroendet från Svenska kraftnät att få leverera ytterligare en station till dem. Detta visar att man har tillit till vår förmåga att genomföra ännu ett viktigt projekt i samarbete mellan kund, lokala leverantörer och ABB”, säger Thomas Torstensson, chef för Linxon i Sverige.

Linxon påbörjade sin verksamhet i september 1, 2018. Företaget levererar nyckelfärdiga elektriska ställverk / transformatorstationer för växelspänning (AC) inom segmenten förnybar och konventionell kraftgenerering, krafttransmission och transport. Dessa stationer (substations) möjliggör effektiv och tillförlitlig överföring och kraftdistribution av elektricitet. I stationen finns kontrollsystem som skyddar nätet från strömavbrott och möjliggör tillförlitlig tillgång till el.

Comms@Linxon.com

Vi kombinerar ABBs djupa teknologiska kunskap med SNC-Lavalins expertis inom projektledning, och har skapat ett företag helt ägnat åt transformatorstationer. Som ett av de ledande ingenjörsföretagen hjälper vi våra kunder med nyckelfärdiga lösningar inom områdena krafttransmission, förnybar energi och transport. Som enda kontaktpunkt kombinerar vi den sammanlagda kunskapen hos våra leverantörer så att kunden drar nytta av effektiva lösningar, ökad industriell produktivitet och en lägre miljöpåverkan. Vi arbetar för att skapa energilösningar som möjliggör hållbara elnät. linxon.com