Linxon vinner order på kopplingsstation från Svenska kraftnät

Linxon har vunnit en order från Svenska kraftnät i Sverige för att förnya en befintlig 400 kV kopplingsstation, belägen i Kilanda på Sveriges västkust.

"Kilanda-stationen är ett viktigt nav i elnätet på västkusten. Den har nu nått sin tekniska livslängd och behöver en uppgradering för att säkerställa fortsatt drift, öka prestandan och sänka framtida underhållskostnader. Detta projekt är en väldigt bra match med vår kapacitet och expertis på Linxon och vi är stolta över att leverera pålitlig kraftransmissionsutrustning till Svenska kraftnät”, säger Ingela Hålling, VD för Linxon Norden.

Substationen kopplar samman flera viktiga transmissionsledningar, vilket kräver noggrann avbrottsplanering för att utföra arbetet effektivt och säkerställa fortsatt stabilitet i transmissionsnätet. Bytet av befintlig utrustning kommer till största delen att ske på befintliga stålkonstruktioner och fundament, vilket förlänger stationens livslängd med minimal miljöpåverkan.

Projektet består av utrustningsbyte av sex 400 kV-fack samt ett nytt fack i tillägg. Det nyckelfärdiga projektet omfattar också ett nytt styr- och skyddssystem samt hjälpsystem inrymt i en ny byggnad.

info@linxon.com

Vi kombinerar Hitachi Energys industriledande teknologiska kunskap med SNC-Lavalins expertis inom projektledning, och har skapat ett företag helt ägnat åt transformatorstationer. Som ett av de ledande ingenjörsföretagen hjälper vi våra kunder med nyckelfärdiga lösningar inom områdena krafttransmission, förnybar energi och transport. Som enda kontaktpunkt kombinerar vi den sammanlagda kunskapen hos våra leverantörer så att kunden drar nytta av effektiva lösningar, ökad industriell produktivitet och en lägre miljöpåverkan. Vi arbetar för att skapa energilösningar som möjliggör hållbara elnät. linxon.com