• Linxon/

Linxon vinner order på nyckelfärdigt ställverk till centrala Stockholm, värd drygt 1 miljard kronor

Linxon, som ägs av Hitachi ABB Power Grids and SNC-Lavalin, kommer att leverera Värtanstationen, en nyckelfärdig högspänningsstation till Ellevio, en av Sveriges ledande elnätsägare. Ordern är värd drygt 1 miljard kronor. Anläggningen kommer att byggas nära Värtahamnen i Norra Djurgårdsstaden i centrala Stockholm.

Det här blir Ellevios största ställverksprojekt hittills. Det är också det tredje stora ställverksprojektet som Linxon vunnit i Stockholm vilket tillsammans med övriga projekt runt om i Sverige bevisar att Linxon nu är ledande på den Skandinaviska marknaden för nyckelfärdiga leveranser av stora ställverk.

“Vi är ödmjuka inför uppgiften och mycket stolta över förtroendet som Ellevio har visat oss, att få bygga den största anläggningen i Ellevios historia. Detta blir vårt tredje stora projekt i Stockholm, något som vi är mycket glada över”, säger Ingela Hålling, vd för Linxon Sverige.

“Vi är hedrade över att ännu en gång ha fått förtroendet och mandatet att leverera ett nyckelfärdigt ställverk till Stockholm som växer och är i stort behov att stärka elförsörjningen. Våra kunder tror på tekniklösningarna från Linxon och omkring 1,5 miljoner invånare kommer att kunna dra nytta av upprustningen av Stockholms elnät,”, säger Frédéric Trefois, vd för Linxon. “Vi är ivriga att möta kundens förväntningar och behov. I detta projekt så är en kompakt design helt nödvändig på grund av den utrymmesbrist som råder. Detta EPC-projekt (Engineering, Procurement, Construction) ställer också höga krav på koordination mellan alla funktioner såväl som alla underleverantörer till projektet, vilket passar bra ihop med den expertis och förmåga att leverera komplexa ställverksprojekt som vi besitter inom Linxon.”

Värtan kommer att innehålla spjutspetsteknik från Hitachi ABB Power Grids, främst i form av två inomhusställverk som ska öka tillgängligheten i anläggningen. Tekniken med inomhusställverk har valts så att stationen kan byggas på en betydligt mindre markyta, vilket är avgörande när utrymmet är begränsat. Ytterligare orderinnehåll är krafttransformatorer och ett nytt kontroll- och skyddssystem som behövs för att öka tillgängligheten i stationen. NCC har kontrakterats av Linxon för att utföra byggarbetet.

I takt med att Stockholms befolkningsmängd ökar, så finns det ett behov av att stärka och förnya elnätet för att säkra framtida elbehov. För att förverkliga detta behöver hundratals delprojekt genomföras och uppgradering av Värtan är en viktig del i detta arbete.

“Det här projektet är ett jätteviktigt steg för hela Stockholm. Satsningar likt den här i Värtan är en förutsättning för att staden ska kunna fortsätta sin elektrifieringsresa,” säger Johan Lindehag, vd på Ellevio.

Det nuvarande ställverket har funnits på plats sedan 1948, och ett större teknikskifte ägde rum under 1970-talet. Nu har stationen nått sin förväntade livslängd och den har inte längre den kapacitet som krävs för att möta morgondagens behov av elförsörjning.

Byggarbetet planeras att starta under sommaren 2021 och byggtiden är beräknad till ca 5 år.

Linxon påbörjade sin verksamhet i september 1, 2018. Företaget levererar nyckelfärdiga elektriska högspänningsstationer för växelspänning (AC) inom segmenten förnybar och konventionell kraftgenerering, krafttransmission och transport. Dessa stationer möjliggör effektiv och tillförlitlig överföring och kraftdistribution av elektricitet. I stationen finns kontrollsystem som skyddar nätet från strömavbrott och möjliggör tillförlitlig tillgång till el.

Kristina.holmstrom-matses@linxon.com

Vi kombinerar Hitachi ABB Power Grids djupa teknologiska kunskap med SNC-Lavalins expertis inom projektledning, och har skapat ett företag helt ägnat åt högspänningsstationer. Som ett av de ledande ingenjörsföretagen hjälper vi våra kunder med nyckelfärdiga lösningar inom områdena krafttransmission, förnybar energi och transport. Som enda kontaktpunkt kombinerar vi den sammanlagda kunskapen hos våra leverantörer så att kunden drar nytta av effektiva lösningar, ökad industriell produktivitet och en lägre miljöpåverkan. Vi arbetar för att skapa energilösningar som möjliggör hållbara elnät. linxon.com