Alperna ger mest skidåkning

Report this content

Vintern är snart här och många barnfamiljer börjar smida planer på härliga skidresor, snötäckta berg, blå himmel och långa pister. Men vill du spendera tiden i backen eller liften? Vill du köra bil i sju timmar eller sätta dig på ett plan med en drink i handen? Lion Alpin ger dig vinterns bästa jämförelse-index.

Tyvärr blir det inte alltid som man tänkt sig. För många barnfamiljer slutar den härliga skidåkarveckan med kalla tår och många frusna tårar på frustrerade barnkinder. Dåligt väder, kyla och långa liftköer är barnfamiljernas fiender på skidresan.

Bland de svenska skidåkarna som väljer att tillbringa sportlovet i Sverige åker 80 procent till anläggningarna i Dalarna och Jämtland/Härjedalen. Inte undra på att det blir liftköer. Det bästa tipset inför sportlovet med familjen är enkelt. Åk till de österrikiska Alperna.

Landskapet är ett helt annat än här i Norden, vädret är behagligare och snöförhållandena fantastiska. De långa backarna var en bra utmaning för mina barn men det var ändå enkelt att hålla ihop gänget, berättar Ulrich Hansen om sin semester i vintras i Österrike.

Dessutom är det lätt att ta sig dit och behöver inte bli dyrare än en resa till svenska fjällen, det är skönt att inte bli rånad när du beställer en öl, tillägger han.

De österrikiska Alperna är perfekta för sportlovet. Skidorterna i Österrike är kända för behaglig temperatur och bra snötillgång. Byarna ligger generellt djupare än i andra delar av Alperna, som exempelvis Lion Alpins ort Wagrain som ligger 850 meter över havet, vilket gör åken långa. Är du i Wagrain åker du på berget Grafenberg, som är 1702 meter och det ger dig en fallhöjd på nästan 900 meter. Vilket ger många härliga meter skidåkning. Långa backar betyder att du inte behöver ta liften så många gånger, vilket sparar tid och ger mer nöje för pengarna. Se jämförelsetabellen längst ned.

Undvik långa bilturer

Halt väglag och mörka vägar är inget man ser fram emot. Och barn som blir uttråkade och frågar när man kommer fram. Att ta bilen från Göteborg eller Stockholm till Sälen tar mellan sex och sju timmar. Till Åre från Stockholm får du räkna med åtta timmar eller mer. Varför inte göra det enkelt för dig? Flyg till Innsbruck eller Salzburg tar två till två och en halv timme. Sen får du lägga till transport till flygplatsen hemma, cirka en timme, och transfer till skidorten som varierar från en till två timmar i Österrike och mellan två till tre timmar i Italien. Du kommer med andra ord fram lika snabbt, men du och barnen är inte helt slut efter den långa bilfärden. Tvärtom, ni har säkert en påse med något gott från taxfreeshopen i handen och är väl utvilade framme vid hotellet.

Alperna till fjällpriser

En resa till Alperna med Lion Alpin där allt ingår, flyg tur och retur, transfer, hotell, halvpension (frukost och middag) och ett 6-dagars liftkort kostar från 27.100 sek för två vuxna och två barn, det blir inte mycket billigare i de svenska fjällen för motsvarande standard.

För ytterligare information eller bilder, kontakta Caroline Gundmar på 031-759 55 53 eller caroline@lionalpin.se

Om Lion Alpin

Lion Alpin startades i början på 80-talet och är i dag en del av Skandinaviens största alpresearrangör, koncernen SkiTravelGroup. De arbetar med att skräddarsy och utveckla unika paketresor till familjer, grupper och par. Skidresorna går till Alperna, närmare bestämt Österrike och Italien via ett brett transportnät bestående av flyg-, buss- och kör självresor. De  som arbetar för Lion Alpin känner passion för skidåkning men även för Lion Alpin – en äkta stolthet i att representera företaget och jobba med det de gör.

Taggar: