Pricksäker Magnetiskt Seende Cancerbestrålning firar fem år och har äntligen kommit till Skandinavien

Report this content

Fem års klinisk erfarenhet av MR-styrd strålbehandling med VIEWRAY presenteras på Onkologidagarna i Stockholm

Rigshospitalet i Köpenhamn först i Norden att strålbehandla med VIEWRAYs kombinerade magnetkamera och linjär-accelerator

Stockholm 20 mars 2019 -- Högre doser med snävare marginaler till rörliga mål är nu möjligt i strålterapin. Med ViewRay’s MR-linac kan cancer-läkarna för första gången se hur organen rör sig inne i patienterna under behandlingen och automatiskt anpassa strålningen. Bättre sikte och fokusering av strålningen förbättrar lokal kontroll av tumörer och medför färre och mildare komplikationer.

De årliga Onkologidagarna pågår just nu i Stockholm. Läkare och personal inom cancer-vården träffas för att lära sig om nya forskningsrön och behandlingstekniker. En poster med titeln Dose escalation in moving targets. Clinical experiences from the first five years of adaptive MR-guided radiotherapy presenteras av Dr. Martin Fuss från VIEWRAY Inc. (NASDAQ: VRAY) och Bernt Nordin från nordiska distributören LIONESS. Cirka 4500 patienter har hittills behandlats med VIEWRAYs teknik, i USA, Europa och Asien. Resultaten är anmärkningsvärt bra och ledande cancer-läkare världen över är entusiastiska och ivriga förespråkare. Än så länge har 22 ledande cancerkliniker i världen tagit 24 MRIdian-system i klinisk drift. Ytterligare lika många ska installeras i år. Globala VIEWRAY-användare samarbetar akademiskt i kliniska studier. De första patienterna har man nu följt i fem år.

Nu kommer metoden äntligen till Norden.

I Danmark investerar man beslutsamt i moderniserad cancervård och forskning. Region H (Hovedstaden, Köpenhamn) upphandlade 2017 sex stycken VIEWRAY MRIdian Linac system, och den första har nu tagits i bruk på Rigshospitalet i Köpenhamn. "Vi gratulerar Rigshospitalet till början av deras MRIdian patientbehandlingar och uppskattar deras engagemang för att leverera de mest innovativa cancerterapierna till sina patienter", säger Scott Drake, VD för ViewRay, företaget bakom MRIdian. "Vi tror att MRIdians innovativa visualisering och adaptiva terapi blir standard inom strålterapi."

"Kollegorna på Rigs är ett mycket välkommet tillskott till vår globala VIEWRAY community, i våra internationella samarbeten kring forskningsprojekt och kliniska protokoll. Tillsammans adderar vi till växande klinisk evidens om fördelarna med VIEWRAYs adaptiva MR-styrda strålterapi." säger Dr. Martin Fuss. ”Vi ser tydliga förbättringar i kliniska resultat och överlevnad, som nu även kommer skandinaviska patienter till godo. Intresset är starkt bland nordiska läkare och sjukhus-fysiker, överallt, och vi ser fram emot att välkomna ytterligare sjukhus i Danmark, Norge, Sverige, Finland och Island framöver. ”

Se Videos: https://vimeo.com/205920769

Media kit: https://viewray.com/media-kit/

För frågor och kompletterande information:

Bernt Nordin, Vice VD, LIONESS Therapeutics AB, Stockholm
VIEWRAYs Representanter i Norden

bernt.nordin@lightions.com   www.viewray.se   info@viewray.se

Om ViewRay:

ViewRay, Inc. (Nasdaq: VRAY), designar, tillverkar och marknadsför MRIdian® MR-Linac strålterapisystem. MRIdian bygger på patenterade high-definition magnetresonans kamera-system designade från grunden för strålterapi.

ViewRay, Inc. (Nasdaq: VRAY), designs, manufactures and markets the MRIdian® radiation therapy system. MRIdian is built upon a proprietary high-definition MR imaging system designed from the ground up to address the unique challenges and clinical workflow for advanced radiation oncology. Unlike MR systems used in diagnostic radiology, MRIdian’s high-definition MR was purpose built to address specific challenges, including beam distortion, skin toxicity, and other concerns that potentially may arise when high magnetic fields interact with radiation beams. ViewRay and MRIdian are registered trademarks of ViewRay, Inc.

Intended Use:The MRIdian Linac System, with magnetic resonance imaging capabilities, is intended to provide stereotactic radiosurgery and precision radiotherapy for lesions, tumors, and conditions anywhere in the body where radiation treatment is indicated. www.viewray.com

Om LIONESS:
LIONESS Therapeutics AB är exklusiva representanter för VIEWRAY i de nordiska länderna. Vidare tillhandahåller LIONESS QA-fantomer för kvalitetskontroll i radioterapi, som MAX EI
(Easter Island, se bild) samt japanska partikelacceleratorer (cyklotroner) för radiologi och partikelterapi.

www.viewray.se

Taggar: