Nytt svenskt medicintekniskt bolag ser goda utsikter för exportorder i miljardklassen

Uppsala 15 juni 2010, Pressmeddelande

LIONESS Therapeutics AB är ett nytt medicintekniskt företag som integrerar de senaste svenska innovationerna inom radioterapi för framtidens behandlingar av cancersjuka patienter. Fokus ligger på avancerad partikelterapi med protoner och lätta joner. Lioness har idag skrivit ett Letter of Intent med en internationell utvecklare av sjukvårdsanläggningar för en kombinerad proton- och lättjonsklinik i USA och en i Europa till ett ungefärligt ordervärde av 1,8 miljarder kronor. Fullt färdigfinansierade kontrakt beräknas vara undertecknade 2011.

Intresset for LIONESS innovativa och patientvänliga lösningar är stort internationellt, och svensk radioterapikompetens har gott rykte. Den första cancerbehandlingen med protoner skedde i Uppsala 1957. Stereotaktisk strålkirurgi, svept stråle och automatisk multibladskollimering samt patientlogistik och optimerad dosplanering är andra exempel på världsledande svenska innovationer. Det är stimulerande att bygga vidare på så fina traditioner och att hjälpa nya svenska idéer att slå igenom internationellt. Att kombinera detta med våra japanska partners nya Variable Speed Dynamic Pencil Beam Scanning, som verkligen är världsledande spjutspets teknologi, gör att LIONESS kan erbjuda de mest sofistikerade strålbehandlingar som tänkas kan med protoner.” säger Charlotta Nordin, grundare och CEO.

LIONESS Therapeutics AB deltar också i den pågående upphandlingen av utrustning till Skandionkliniken i Uppsala. Detta som agent for den japanska leverantören av partikelacceleratorer, Sumitomo Heavy Industries. Lioness har assisterat Sumitomo och lagt till mjukvara och komponenter från de svenska företagen Elekta, C-Rad och Cambio Healthcare i anbudet. Om Sumitomo vinner upphandlingen skall Lioness Therapeutics AB också assistera med lokal upphandling, installation och service.

Vi fick en flygande start efter grundandet av Lioness första kvartalet 2010, tack vare det intensiva arbetet med Skandionupphandlingen. Det har accelererat sammansvetsningen av våra Svenska och Japanska teknologier till attraktiva erbjudanden på världsmarknaden.” säger Bernt Nordin, styrelseordförande.

Protonterapi är en helt överlägsen behandlingsform för många, i synnerhet barn med cancer, tack vare högre precision och färre biverkningar. Vi har alla personliga erfarenheter av cancer och är passionerat engagerade för att behandlingsresultaten kontinuerligt förbättras samt att patientens välbefinnande står i centrum.” avslutar Charlotta Nordin.

För vidare information, vänligen kontakta: lotta.nordin@lightions.com