Djurhälsobolaget Emollivet tar in kapital och förstärker teamet

GÖTEBORG, den 15:e mars 2022 – Emollivet, djurhälsobolaget som utvecklar användarvänliga hudvårdsprodukter för djur, genomför finansieringsrunda och rekryterar nyckelpersoner. Nyemissionen, som är en företrädesemission till befintliga ägare, uppgår till 5 miljoner kronor.

Den 3:e mars lanserade Emollivet sin första produkt: Emollivet COMBI - en antiseptisk mjukgörande spray för hästar med mugg, rasp och skorv. Nu meddelar bolaget att de har säkrat kapital i en finansieringsrunda om 5 miljoner kronor med befintliga ägare. Pengarna ska användas till lanseringen och marknadsföring av COMBI samt till att accelerera utvecklingen av fler produkter till djurägare vars djur lider av hudproblem.

Lipidor AB (publ) (Nasdaq First North Growth Market: LIPI) har beslutat att teckna sin andel av emissionsvolymen, en investering på 2.92 MSEK. ”Emollivet utvecklas på ett väldigt positivt sätt och vi ser stora möjligheter i det produktsegment som Emollivet verkar. Marknaden för djurvårdprodukter är i stark tillväxt och med den produktutvecklingsstrategi som Emollivet har identifierat har vi en spännande tid framför oss.”, säger Fredrik Sjövall Styrelseordförande i Lipidor och Emollivet.

Emollivet har parallellt med detta utökat teamet med två nyckelpersoner: Produktansvarig, Alexandra Kettil samt E-handelsansvarig, Martin Björkman. Alexandra Kettil arbetar med kundinteraktion för att identifiera nästkommande produkter, regulatoriskt arbete och förberedelser för att släppa ut nya produkter på marknaden. Martin Björkman arbetar med att etablera och ansvara för e-handelsinfrastruktur, kundrelationer och uppbyggnaden av Emollivets synlighet i digitala kanaler. Både Martin och Alexandra har mångårig erfarenhet från startups och snabbväxande bolag. Rekryteringarna utgör ett starkt tillskott för att genomföra Bolagets strategi.

”Vi tar nu steget mot marknaden och kommer i nära relation med kunder utveckla fler produkter för att underlätta djurägarnas vardag. Jag är mycket glad över den positiva respons vår approach med kundnärhet och användarvänlighet i fokus får på marknaden. Det, samt det stärkta förtroende vi fått från ägare i nyemissionen, gör att jag ser med stor tillförsikt på de kommersiella steg vi nu tar.”, säger VD Stina Linge stolt.

Ola Holmlund, VD

Stina Linge, CEO, Emollivet AB
Telephone: 0
stina@emollivet.se

certifiedadviser@penser.se

Om Lipidor AB

Lipidor AB (www.lipidor.se) är ett svenskt stockholmsbaserat forsknings- och utvecklingsbolag med en pipeline av läkemedelsutvecklingsprojekt i preklinisk och klinisk fas. Bolaget utvecklar läkemedel för behandling av hudsjukdomar som psoriasis, acne vulgaris, bakteriella hudinfektioner och atopisk dermatit genom omformulering av välbeprövade läkemedelssubstanser.