Ny desinfektionsspray från Lipidor och Aurena Laboratories

I samband med det pågående utbrottet av Covid-19, orsakat av det nya coronaviruset, har efterfrågan på desinfektionsmedel ökat lavinartat och många produkter har drabbats av leveransproblem.

Lipidor (Nasdaq First North: LIPI) har tidigare utvecklat en spray för hand- och huddesinfektion, kallad Skin Disinfection Spray, baserad på sin patenterade teknologi. Företaget har nu beslutat att i samarbete med Aurena Laboratories AB starta produktion av denna produkt. Som en del i detta kommer också 10 000 sprayflaskor doneras till särskilt drabbade områden av Covid-19 i Kina. Dessa kommer tillverkas under de närmaste veckorna.

Aurena Laboratories AB kommer erbjuda produkten till kunder i Europa samt vissa marknader i Asien. Skin Disinfection Spray kommer finnas tillgänglig i 50ml och 100ml flaskor och kan även erbjudas kunder i kundspecifika varumärken. Lipidor kommer att erhålla licensintäkter vid försäljning, och just nu det finns ett stort intresse från marknaden för denna typer av produkter.

”Desinfektionssprayen är baserad på den patenterade AKVANO-teknologin och förutom att effektivt avdöda virus, bakterier och svamp genom sitt innehåll av alkohol, återfuktar och mjukgör den huden, så att den kan användas upprepade gånger, också på känslig hud”, säger Jan Holmbäck, CSO på Lipidor AB.

Desinfektionssprayen har i tester enligt de europeiska standarderna EN 1500 och EN 14476 visat sig ge effektiv avdödning av bakterier och höljeförsedda såväl som icke-höljeförsedda virus.

”Vi är glada att kunna tillhandahålla denna effektiva produkt som förhoppningsvis kan göra vardagen lättare för dem som rör sig i virusutsatta miljöer och vill minska risken för virusinfektion,” säger Magnus Hedman, Styrelseordförande och Business Development Director för Aurena Laboratories AB.

Corpura Fondkommission AB
Telefon: +46 76 85 32 822
E-mail: ca@corpura.se

omformulering av välbeprövade läkemedelssubstanser.

Om Aurena Laboratories

Aurena Laboratories AB (www.aurenalabs.com) är en ledande tillverkare av medicinska sprayprodukter för den internationella marknaden. Bolagets kunder är varumärkesägare, läkemedelsbolag, och medicintekniska företag.